Mathematical modeling in the initial years of Elementary School

Authors

  • Ieda Maria Giongo
  • Magáli Schuster Kuhn

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i25.2411

Keywords:

mathematics, mathematical modeling, exploratory pedagogical practice, early years

Abstract

This article reports some procedures of an intervention research which focused on Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. The research question - Which are the possibilities and limitations of an exploratory pedagogical practice carried out in a 5th year of Elementary School supported on Mathematical Modeling theoretical studies? - outlined the goals which were to assess contributions of educational practice in the critical reflection of students towards social issues; to promote the students’ ability to use Mathematics knowledge in other areas of knowledge and in everyday situations as well as to contribute for the dissemination of knowledge concerning Mathematical Modeling in the Early Years of Elementary School. Theoretical support is based on concepts and contributions of Biembengut and Hein (2005); Burak and Aragon (2012); Barbosa (2001, 2004); Silva and Barbosa (2011); and Silva, Barbosa and Oliveira (2013).  Mathematical contents emerged from students’ interest, confirmed through dialogs at the beginning of practice which occurred in March, April and May 2015 in a public school in the Taquari Valley Region - RS. The survey results focus on attention to students’ writing; use of different ways of thinking mathematically; and class improvement facing social issues discussed along the meetings.

References

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais... Rio Janeiro: ANPED, 2001. 1 CD-ROM. Disponível em: http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/

modelagem_barbosa.pdf. Acesso em: agosto de 2014.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática na sala de aula. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática – Minicurso GT 10 – Modelagem Matemática. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/10/

MC86136755572.pdf. Acesso em: agosto de 2014.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2005.

BURAK, Dionísio; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. A modelagem matemática e relações com a aprendizagem significativa. 1ª ed. Curitiba, PR: CVR, 2012.

D?AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5ª edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda. Educação Matemática e oralidade: um estudo sobre a cultura de jovens e adultos camponeses. 2004 Disponível em: http://miltonborba.org/CD/Interdisciplinaridade/Encontro_Gaucho_Ed_Matem/cientificos/

CC35.pdf. Acesso em: junho de 2015.

SILVA, Jonson Ney Dias da; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: as discussões técnicas e as experiências prévias de um grupo de alunos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 24, nº 38, p. 197 a 218, abril 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/2912/291222086009. pdf. Acesso em: agosto de 2014.

SILVA, Maiana Santana da; BARBOSA, Jonei Cerqueira; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de. Materiais curriculares educativos sobre Modelagem Matemática e a recontextualização pedagógica operada por professores iniciantes. Revista Iberoameriacana de Educación Matemática. Número 34, 2013, p.47-67. ISSN: 1815-0640. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2013/34/

archivo7.pdf. Acesso em: agosto de 2014.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos