Social representations of environment: a study with undergraduates of different courses of UEPA, Altamira, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i21.2421Keywords:
environment, social representation, undergraduatesAbstract
An understanding about the environment can have a significant impact on social practices. This leads us to question how academics from different majors at a public university understand the environment. This research aimed to analyze the social representations of environment by undergraduates studentes at the Pará State University (UEPA), campus Altamira, focusing on establishing a comparison between the different courses. The methodology used the free recall of words technique. It is based on the Central Nucleus Theory, including the application of subjective questions that were submitted to Content Analysis. We found that the students of Natural Sciences/Biology and Physical Education courses have environmental representation related to the awareness and preservation of nature, similar to academic mathematics. The academics of Natural Sciences/Chemistry demonstrated an environmental design as a synonym for nature linked to environmental problems. It is concluded that the social representations of undergraduates are related to an environmental approach experienced during graduation and may be influenced by other social groups. We consider it important that future teachers understand the environment interdisciplinary, encompassing the various aspects related to it, since the social representation of the educator has a direct relationship with their teaching practicesReferences
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 70. Ed. São Paulo: Cintrão, 1977.
BONNEC, Y.; ROUSSIAU, N.; VERGÈS, P. Categorical and prototypical analysis: A study on the qualityprocess in hospital institutions. European review of applied psychology, v. 52, n. 3/4, p. 213-220, 2002. Disponível em: http://www.researchgate.net/publication/258831617_Categorical_and_prototypical_analysis__a_study_on_the_quality_process_in_hospital_institutions. Acesso em 17 nov. 2014.
FILHO, F. P. A noção de representação em Durkheim. LuaNova, n. 61, p. 139-155. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n61/a08n61. Acesso em: 11 out. 2014.
GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, v. 119, p. 191-204, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n119/ n119a10.pdf/. Acesso em: 22 nov. 2014.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELO, S. S.; TRAJBER, R. (Org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da educação, p. 85-97, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/
dmdocuments/publicacao3.pdf. Acesso em: 18 nov. 2014.
GUIMARÃES, S. S. M; TOMAZELLO, M. G. C. A formação universitária para o ambiente: educação para a sustentabilidade. Ambiente & Educação, v. 8, n. 1, 2003. Disponível em: http://www.seer.furg.br/ambeduc/article/view/898/356. Acesso em: 15 fev. 2014.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. Representações Sociais. Rio de Janeiro, p. 18-41, 2001. Tradução: Lilian Ulup. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/61566294/Representacoes-Sociais-Cap-01-Jodelet. Acesso em: 15 mai. 2014.
LEFF, E. Epistemologia Ambiental. Tradução: Sandra Vaenzuela. 4. Ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; TOMANIK, E, A. Representações sociais e direcionamento para a educação ambiental na Reserva Biológica das Perobas, Paraná. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 227-248, 2012. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID291/ v17_n1_a2012.pdf. Acesso em: 21 out. 2014.
LEFF, E. Representações sociais de meio ambiente: subsídios para a formação continuada de professores. Ciência & Educação (Bauru), v. 19, n. 1, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script= sci_arttext&pid=S1516-73132013000100013. Acesso em: 20 abr. 2014.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3.ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 2005.
NASCIMENTO-SCHULZE, C. M.; CAMARGO, B. V. Psicologia social, representações sociais e métodos. Temas em Psicologia, v. 8, n. 3, p. 287-299, 2000. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1413-389X2000000300007&script=sci_arttext. Acesso em: 10 abr. 2014.
OLIVEIRA, D. C.; FISCHER, F.M.; TEIXEIRA, M.C.T.V.; SÁ, C. P.; GOMES, A. M. T. Representações sociais do trabalho: uma análise comparativa entre jovens trabalhadores e não trabalhadores. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 15, n. 3, Maio, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232010000300019&script=sci_arttext. Acesso em: 22 jan. 2014.
REIGOTA, M. Meio Ambiente e Representação Social. 4. ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
REIS, S. L. A.; BELLINI, M. Representações sociais: teoria, procedimentos metodológicos e educação ambiental. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences. Maringá, v. 33, n. 2, p. 149-159, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/viewFile/ 10256/pdf. Acesso em: 20 jan. 2014.
SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996. P. 189. Edição revisada em 2001. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/66048540/SA-Celso-Pereira-deNucleo-central-das-representacoes-sociais-Editora-vozes-1996. Acesso em: 10 jun. 2014.
SANDER, L. Representações sociais de professores(as) a respeito de meio ambiente e suas práticas pedagógicas escolares em educação ambiental. 2012. 84 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná/UTFP, Pato Branco, 2012. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/413/1/PB_PPGDR_M_Sander,%20Lucilene_2012.pdf. Acesso em: 30 nov. 2013.
SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317- 322, maio/agosto, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/ v31n2/a12v31n2.pdf> . Acesso em: 20 jun. 2014.
TEIXEIRA, M. C. T. V.; BALÃO, S. M. S.; SETTEMBRE, F. M. Saliência de conteúdos de representação social sobre o envelhecimento: análise comparativa entre duas técnicas associativas. Revista Enfermagem da Universidade Estadual do Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 518-524, 2008. Disponível em: http://files.bvs.br/upload/S/0104-3552/2008/v16n4/a518-524.pdf> .Acesso em: 22 nov. 2014.
WACHELKE, J.; WOLTER, R. Critérios de Construção e Relato da Análise Prototípica para Representações Sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 27, n. 4, p. 521-526, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v27n4/17.pdf> . Acesso em: 21 out. 2014.