Teachers like savanna: every rain the splendor of spring

Authors

  • Andréa Inês Goldschmidt UFSM, UFG

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.2426

Keywords:

teaching, initial training, internships

Abstract

Field of stages is an important site when we think of teacher training, if need be stimulated reflections involving the teaching identity and praxis. One way to configure these reflections is to use metaphors. Against this background, it was proposed to the Degree Course in Biological Sciences trainees perform the reading of the text of Maria Socorro Lucena Lima entitled "The stage at the undergraduate and the metaphor of the tree." After they built the tree of Supervised I, as an object of study and reflection; however, taking into account the cerrado biome. Listed were six forest species, to be built and presented the associations made between the text read, the reflections and the biological characteristics of the species. Students brought important buildings such as the uniqueness of each species and individual experience of each, revealing that "being a teacher" historically constituted. It was appointed by the participants of the cerrado soil of adversity and the profession, reflecting on the difficulties and teaching devaluation and the importance of this professional in society. We can conceive of students as future professionals aware of their practice as a reflective practitioner.

Author Biography

Andréa Inês Goldschmidt, UFSM, UFG

Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal de Santa Maria, Campus Palmeira das Missões; Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás.

References

AGUIAR, L.M.S., MACHADO, B.M. & MARINHO-FILHO, J. A Diversidade Biológica do Cerrado. In Cerrado: ecologia e caracterização (L.M.S. Aguiar & A.J.A Camargo, eds.). Embrapa Cerrados, Planaltina, p.17-40, 2004.

ALARCÃO, Isabel (org.). Formação reflexiva de professores. Estratégias de supervisão. Porto Portugal: Porto Editora LDA, 1996.

CIAPUSCIO, G. E. Metáforas e ciência. Revista Ciencia Hoy, volume 13, n° 76, ago/set 2003, pp. 60-66.

CORDEIRO, Eliane Gonçalves. O desejo de ensinar: por um devir professor (a). Dissertação, Programa de Mestrado em Educação – Universidade de Uberaba, Uberaba – MG, 2007.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

FIORENTINI, Dario; CASTRO, Franciana C. de. Tornando-se professor de Matemática: O caso de Allan em Prática de Ensino e Estágio Supervisionado. In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de professores de Matemática: Explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p.121-156.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo, Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Editora Paz e Terra, Rio de Janeiro, v.18, 1986.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Grubhas, 2003.

GOES, Carlos Roberto. O ser professor na contemporaneidade: entre a utopia de mudar o mundo e o desencantamento com a realidade. Trabalho de conclusão de curso: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GOMES, A. C. Constituir-Se Professor: A Influência Da História De Vida E Das Práticas Pedagógicas Na Formação Docente. Anais do II Seminário de Pesquisa do NUPEPE Uberlândia/MG p. 51-65 21, 2010.

KLINK, C.A. & MACHADO, R.B. Conservation of the Brazilian Cerrado. Conserv. Biol. 19(3):707-713, 2005.

LIMA, M. S. L. O estágio nos cursos de licenciatura e a metáfora da árvore. Pesquisaeduca, Santos, v.1, n.1, p.45-48, jan-jun, 2009.

MAZIEIRO, A. R. e CARVALHO, D. G. A contribuição do supervisor de estágio na formação dos estagiários. Acta Scientiae Canoas v. 14 n.1 p.63-75 jan./abr. 2012.

MMA - Ministério do Meio Ambiente. Mapas de Cobertura dos Biomas Brasileiros. Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Nacional de Biodiversidade e Florestas, Brasília, DF, 2007.

NÓVOA, Antônio. Relação escola/sociedade: novas respostas para um velho problema. São Paulo: UNESP, 1994. Disponível em: www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/24/3/EdSoc_Rela%C3%A7%C3%A3o_escola_sociedade.pdf. Acesso em: 9 de Junho de 2015.

O’CONNOR, J. & SEYMOUR, J. Introdução à Programação Neurolinguística. São Paulo: Summus, 1995.

RATIER, Rodrigo; SALLA, Fernanda. Porque tão poucos querem ser professor. Nova escola: a revista de quem educa. Editora Abril, p. 4-17, 2010.

RIBEIRO, J.F. & WALTER, B.M.T. As principais fitofisionomias do Bioma Cerrado. In Cerrado: ecologia e flora (S.M. Sano, S.P. Almeida & J.F. Ribeiro, eds.). Embrapa Cerrados, Planaltina. p.151 -212. In: S.M. Sano; S.P. Almeida & J.F. Ribeiro (eds.). Cerrado: ecologia e flora. v. 1. Brasília, Embrapa Informação Tecnológica, 2008.

SILVA, A. M. Precarização do Trabalho docente e meritocracia na educação: O olhar empresarial dos governos e a resistência do professorado da rede Pública do estado do Rio de Janeiro. In: Anais VII Simpósio Nacional Estado e Poder, 2012, Uberlândia.

Published

2016-07-31

Issue

Section

Artigos Científicos