The Mathematics Teaching at the Normal School in Belém (Pará, Brazil) between 1950 and 1970: history notes

Authors

  • Cibele Borges de Sousa Secretaria de Estado de Educação do Pará
  • Maria Lúcia Pessoa Chaves Rocha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2427

Keywords:

normal school, school mathematics, history of mathematics education

Abstract

This research conducted in the field of Mathematics Education refers to a history of the Normal School in Belem The starting point: 1950s; to the last: the 1970s, as in 1971 for the enactment of Law 5,692 / 71. Question: What and how Mathematics was mobilized? We use a priori the documentary sources in the institution: the decree-law, the individual records, list of names of students and teachers. The research was permeated by other questions as: What were the subjects and the contents, in the Normal School, which were part of teacher training? As these contents were mobilized? In addition to the documentary sources interviews were held with two teachers of the institution as well as the intersection with the reference: Certeau (2011); Chartier (2002); Chervel (1990); Thompson (1992) and Brazilian authors: Valente (2009) and Mendes (2012). Purpose implement considerations about the Normal School and as Mathematical content for the training of the students were mobilized. This research obtained as a contribution to the history of mathematics education a first history of the institution built from the perspective of Mathematics discipline, the statements and their intersections with sources, such as the Book Author's Mathematics Course Jairo Manoel Bezerra (1960).

Author Biography

Cibele Borges de Sousa, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Professora da secretaria estadual de educação do estado pará, especialista em didática da mateática pelo IEMCI e ciências e matemática pela UNAMA.

References

BARROS, J. B. A escola normal do Pará e a introdução do ensino das Ciências Naturais no Pará (1870 a 1930). Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em ciências e Matemáticas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2010.

BURKE, Peter (org.) A escrita da história: novas perspectivas. (Trad. Magda Lopes). São Paulo: Editora da UNESP, 1992.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. (Trad. Maria de Lourdes Menezes, Rev. Téc. Arno Vogel. 3a. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. (Trad. Márcia Manuela Galhardo). Ed. 2. DIFEL, 2002. Coleção Memória e Sociedade.

CHERVEL, R. A história das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre. N.2, 1990.

GARNICA, A. V. M. História Oral e Educação Matemática - um inventário. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo (SP), v. 02, n. 01, p. 137-160, 2006.

MARQUES, J.A.O. O manual pedagógico de Margarita Comas para o ensino de matemática no curso primário brasileiro em tempos de Escola Nova, RPEM, Campo Mourão, v.2, n.3, jul-dez, 2013.

MARTINS,R.M. História Escolar no Interior do Estado de São Paulo, (re)visitando o passado. (p. 70- 75). Disponível em: http://www.ime.usp.br/~sphem/documentos/sphem-tematicos-2.pdf. Acessado em:12 dez de 2013.

MENDES. I. A. Tendências da Pesquisa em História da Matemática no Brasil: a propósito das Dissertações e Teses (1990 – 2010), Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.14, n.3, pp.465-480, 2012.

PINSYK, C. B.(org.). Fontes históricas. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2006.

REIS, A. C. de S. R. A história como metodologia de pesquisa: um olhar sobre a Escola Normal em Campo Grande. UFMS. 2012. Disponível em: http://www.uems.br/eventos/semana2012/arquivos/49_2012-09-28_15-35-16.pdf. Acesso em: 25 de nov. 2013.

SILVA, Maria Célia Leme da; VALENTE, W. R. Na oficina do historiador da educação matemática: Cadernos de alunos como fontes de pesquisa. IN: Maria Célia Leme da Silva; Wagner Rodrigues Valente; Organizado por Iran Abreu Mendes e Miguel Chaquiam – Belém: SBHMt, 2009. (Coleção História da Matemática para Professores, 19).

SILVA, Neivaldo Oliveira. Educação Matemática no Pará: genealogia, institucionalização e traços marcantes. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2015. – (Coleção história da matemática para professores).

SOUZA, Altamir, Ferreira de. Apontamentos para a História do Instituto de Educação do Pará. Belém: Imprensa Oficial do Estado. 1972.

TAVARES JUNIOR, R. W. A carroça e o bonde: Encontros e desencontros culturais na Belém Belle Époque. – São Paulo – Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH – julho, 2011.

THOMPSOM, Paul, 1935- A voz do passado: história oral. (Trad. Lólio Lourenço de Oliveira). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

VIDAL, D. G. Cultura e prática escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. Escola de Aplicação: o arquivo da escola e a memória escolar. CD-ROM, FEUSP/FAPESP, 2004.

Published

2015-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos