Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v11i22.2436Keywords:
human race, biology, formation teachersAbstract
The present work justifies by the wish of search the understanding and to question the way that the term race have been working in basic education and initial formation of biology teachers. Our worry starts from different fonts that extend observations made in internet research to evidences of teachers and content in didactic books about the subject. We utilized the explanation of race, looking to bring the scientific and historical context, which the term was associated with human being and biology, emphasizing the advances and regression and associating the idea that modern biologic scenario must be permanently problematic to prepare citizens to discuss. The insertion of this discussion, although stimulated by legal provisions, requires trained teachers, which can be obtained with the increasing presence of the topic and related issues in curricular matrices of initial training of science and biology teachers.References
ADOLFO, A. CROZETA, M e LAGO, S. Biologia: Volume único: ensino médio. São Paulo: IBEP, 2005.
AMABIS, J. M. e MARTHO, G. R. Biologia Volume 3. São Paulo: Editora Moderna, 2008.
BAMSHAD, M. J. & OLSON, S. E. Ambiguidades que limitam uma definição de raça. In Scientifc American Brasil: Edição Especial N° 16 Genoma, São Paulo: Duetto Editorial, 2005.
BARBUJANI, G. A invenção das raças. São Paulo: Contexto, 2007.
BLANC, M. Os herdeiros de Darwin. São Paulo: Editora Scritta, 1994.
BIZZO, N. M. V. Curva em Sino: Ensino Curvo? in Anais do I ciclo de debates sobre o ensino de biologia, Florianópolis; CCB-UFSC, pp 67 – 101. 1995.
BRASIL, Ministério da Educação / Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL, Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º,2º e 3ºanos) do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEB 2012.
COMAS, J. ; LITTLE, K. L. ; SHAPIRO, H. L. ; LEIRIS, M. e LÉVI-STRAUSS, C. Raça e Ciência I. São Paulo: Perspectiva, 1970.
DARWIN, C. A Origem do Homem e a Seleção Sexual. Curitiba: Editora Hemus, 2002.
FAVARETTO, J. A. e MERCADANTE, C. Biologia: Volume único. São Paulo: Editora Moderna, 2009.
FOUCAULT, M. Em defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
LEWIN, R. Evolução Humana. São Paulo: Editora Atheneu. 1999.
MALDANER, O. A. Concepções epistemológicas no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P. e ARAGÃO, R. M. R de (org.) Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: R. Vieira Gráfica e Editora Ltda, 2000.
MAGNOLI, D. Uma gota de sangue: História do pensamento racial. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
MAYR, E. This Is Biology: the science of the living world. Cambridge: Belknap Press of Harvard University 1998.
MELLO, A. C. Evolução Biológica: Concepções de alunos e reflexões didáticas. Porto Alegre: Dissertação de mestrado do Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemática, da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUC-RS, 2008.
MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3° Seminário Nacional sobre Relações Raciais e Educação – PENESB, 05/11/2003. Disponível em https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=5.
RAYO, J. T. Educação em direitos humanos: Rumo a uma perspectiva global. Porto Alegre: Artmed Editora; 2° ed. 2004.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez 6. Ed., 2009.
SEYFERTH, G. O beneplácito da desigualdade: breve digressão sobre racismo. In: Seyferth, G et al Racismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis.17 - 43. 2002.
WILSON, E. O. Da Natureza Humana. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 1981.
WORTMAN, M. L. C. É possível articular a epistemologia, a história da ciência e a didática no ensino científico? Revista Epistéme, Vol 1, Nº 1, Porto Alegre 1996.
VIEIRA, E P. P. E e CHAVES, S. N. Três Décadas de genes egoístas: Discutindo algumas premissas do Best seller de Richard Dawkins. In Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Vol. 9 Nº 1, 2009.
VIEIRA, E. P. P. ; CHAVES, S. N. Raza, ciencia y política: paradojas contemporáneas de la enseñanza de biología. Enseñanza de las Ciencias. v. 1, p. 103-112, 2012.