Subjectivities in Research in Science Education presented at the National Symposium of Physics Education of the last five years
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2483Keywords:
subjectivity in teaching, SNEF, research in science educationAbstract
This paper presents the results of a survey conducted in a public university in the country, which aimed to identify the presence elements ordinarily related to subjective phenomena, in the works published in National Symposium of Physics Education, an event that provides meeting between teachers, researchers and students from around the country. The elements to which we have referred are found in contemporary didactic and pedagogical proposals, because it is identified that purely cognitive or even cultural rights are not sufficient to understand the phenomena that happen in the classroom, or more broadly, in education as a whole. The analysis contemplated the publications of the past 3 symposia, and the results infer a small increase of citations of these elements. However, this growth must be questioned because the quotes are made in isolation, not being taken to support the analysis of the authors. In addition, this research also shows that the presence of these elements is very small compared with the total number of papers published in the events.References
ALTARUGIO, Maisa Helena. A posição subjetiva do formador na condução do processo reflexivo de professores de ciências. Tese, 2007. 187f. (Doutorado em Educação, Universidade de São Paulo, USP, Faculdade de Educação). São Paulo, SP, USP, 2007.
AMON, Maria Clara Igrejas; ARCHANGELO, Ana. Os aspectos afetivos no processo de ensino da Física no Ensino Médio. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física – XVIII SNEF 2009. Vitória, ES, de 26 a 30 de jan. 2009.
ARRUDA, Sergio de Mello. Entre a inércia e a busca: reflexões sobre a formação em serviço de professores de física do ensino médio. 2001. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
BACHELARD, Gaston. A Filosofia do Não. São Paulo: editora abril, 1978.
BARROS, Marcelo de Alves; VILLANI, Alberto. A Dinâmica de Grupos de Aprendizagem de Física no Ensino Médio: Um enfoque psicanalítico. Investigações em Ensino de Física, v.9, n.2, p.115-136, 2004.
BEHRENS, Marilda A.; MACHADO, Iliana Juracy de A. B. Os saberes docentes na educação emocional. Revista Diálogo Educacional, v. 5, n.16, p.269-280, set./dez. 2005.
BORRACHERO CORTÉS, Ana Belén; BRÍGIDO MERO, María. Las emociones de los futuros profesores de secundaria sobre el aprendizaje de las ciencias según el campo de procedencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD REVISTA DE PSICOLOGÍA, v.1, n.2, p.99-106, 2011.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. 13ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. BRICK, Elizandro Maurício; CUSTÓDIO, José Francisco. Os erros segundo a percepção de professores de Física. In: XX Simpósio Nacional de Ensino de Física – SNEF 2013, São Paulo, USP, 21 a 25 de janeiro de 2013.
BUCK, Ross. The Biological Affects. A Typology. Psychological Review, v.106, n.2, 1999. p.301-336.
CUSTÓDIO FILHO, José F. Explicando explicações na educação científica: domínio cognitivo, status afetivo e sentimento de entendimento. 2007. 236 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas e Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2007.
CUSTÓDIO, José Francisco; MODESTO JUNIOR, João Maria. Núcleo Central e componentes afetivos das representações sociais de estudantes do ensino médio sobre Física. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física – XVIII SNEF 2009. Vitória, ES, de 26 a 30 de jan. 2009.
CUSTÓDIO, José Francisco; PIETROCOLA, Maurício. Status Afetivo e Sentimento de Entendimento: critérios de aceitação de explicações escolares. In: VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Científica – VI ENPEC. Florianópolis, SC, UFSC, de 28 de novembro a 01 de dezembro 2007.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4ª edição. São Paulo: Cortez, 2011.
FAGÁ, Maria Valéria Negreiros Cesar. Tornar-se e manter-se professor: algumas questões subjetivas. Dissertação, 2008. 207f. (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, UEL, Centro de Ciências Exatas). Londrina, PR, UEL, 2008.
GARDNER, H. Reflections on multiple intelligences. Phi Delta Kappan, v.77, n.3, p. 200-208, 1995.
GOLEMAN, D. Inteligencia Emocional. Barcelona: Cairos, 1996.
KING, Donna; RITCHIE, Stephen; SANDHU, Maryam; HENDERSON, Senka. Emotionally Intense Science Activities. International Journal of Science Education, v.37, n.12, p.1-29, 2015.
LEITE, Sérgio Antônio da S.; TAGLIAFERRO, Ariane Roberta. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicologia Escolar e Educacional, v.9, n. 2, p.247-260, 2005.
LENOIR, Timothy. Instituindo a Ciência: a produção cultural das disciplinas São Leopoldo, RS: Editora UNISINOS, 2003.
MARTINS, André Ferrer P. Ensino de Ciências: desafios à formação de professores. Revista Educação em Questão, v.23, n.9, p.53-65, 2005.
MELLADO JIMÉNEZ, Vicente et al. Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y las matemáticas. España: Grupo de Investigación DEPROFE, 2013.
MELLADO JIMÉNEZ, Vicente et al. Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, v.32, n.3, p.11-36, 2014.
PELIZON, Maria Helena; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. O ensino da ciência na educação da infância numa perspectiva cultural e científica: análise de aprendizagem de alunos-professores do programa de educação continuada - formação universitária / municípios. In: IX Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. UNESP, p.264-273, 2007.
PINHEIRO, Terezinha F. Sentimento de Realidade, Afetividade e Cognição no Ensino de Ciências. Florianópolis/SC, 2003, Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2003.
POSNER, George J.; STRIKE, Kenneth A.; HEWSON, Peter W.; GERTZOG, William A. Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, v. 66, n. 2, p. 211-227, 1982.
RODRÍGUEZ, José Álvarez. Análisis descriptivo de los valores sentimiento y emoción en la formación de profesores de la Universidad de Granada. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, v.6, n.2, p.1-13, 2002.
RUIZ, Andoni Garritz. La afectividad en la enseñanza de la ciencia. 8ª convención nacional y 1ª internacional de profesores de ciencias naturales. Educación Química, p.212-219, junio de 2009.
SANTOS GOUW, Ana Maria. As opiniões, interesses e atitudes dos jovens brasileiros frente à ciência: uma avaliação em âmbito nacional. Tese, 2013. 242f. (Doutorado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, USP). São Paulo, SP, USP, 2013.
SILVA, José Alves da; PEREIRA, Sabrina Alves; PEREIRA, Bianca Alves. A Docência em Ciências-Física como parte do Projeto de Vida de Licenciandos. In: XX Simpósio Nacional de Ensino de Física – SNEF 2013, São Paulo, USP, 21 a 25 de janeiro de 2013.
TOUSSEUL, Sylvain. O afeto e a reflexão. Ágora, v.15, n.2, p.233-244, 2012.
VILLANI, Alberto; FRANZONI, Marisa; VALADARES, Juarez M. Desenvolvimento de um grupo de licenciandos numa disciplina de Prática de Ensino de Física e Biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 2, p.143-168, 2008.
VILLANI, Alberto; SANTANA, Dulceval de Andrade; ARRUDA, Sérgio Mello. Perfil Subjetivo: estudos de caso. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.20, n.3, p.336-371, dez. 2003.
WYKROTA, Jordelina Lage Martins. Aspectos emocionais de procedimentos de ensino de professores de ciências do ensino médio. Tese, 2007. 257f. (Doutorado em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Faculdade de Educação). Belo Horizonte, MG, UFMG, 2007.
YAMAZAKI, Sérgio Choiti. As resistências para a compreensão da Teoria da Relatividade Especial. 1998. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Instituto de Física e Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
YAMAZAKI, Sérgio Choiti; YAMAZAKI, Regiani Magalhães de Oliveira. O lugar da subjetividade na Educação Científica: uma nova racionalidade para as mudanças conceituais. Revista Metáfora Educacional, n.14, p.29-49, 2013.
YAMAZAKI, Sérgio Choiti; YAMAZAKI, Regiani Magalhães de Oliveira; ZANON, Angela Maria. Psicanálise Aplicada ao Ensino de Ciências: uma migração disciplinar para releitura das mudanças conceituais. In: Anais do Simpósio Internacional sobre Interdisciplinaridade no Ensino, na Pesquisa e na Extensão – Região Sul (SIIEPE – Sul). Florianópolis, UFSC, de 23 a 25 de outubro 2013. ISBN 978- 85-61115-04-3.