Ethnophysics and language
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2498Keywords:
ethnophysics, language games, buoyancy, classroomAbstract
Ethnophysics Knowledge relates to a special class of workers: the craft masters, that is, professionals who have extensive expertise in mobilizing scientific knowledge in fundamentally practical occupations. Our interest is in canoes builders. One question to answer is: how they use language to express their knowledge in science and math? The objective is to investigate the relationship between language and ethnophysics know in the context of building canoes. Specifically we intend: to investigate how the canoes builders express their knowledge about the concept of buoyancy; relate this knowledge to what is learned in textbooks and propose educational guidelines intended to use the ethnophysics in the classroom. We did an ethnographic case study with structured interview a master of a municipality from Pará-Brasil. Initial results show that he uses in his practice the same physical principles of density and buoyancy that would use an engineer or teacher to think about buoyancy; however, the language games mentioned in the interview seem 'to mask' the scientific techniques developed in the practice of their craft.References
ANACLETO, B. S. Etnofísica na lavoura de arroz. 2007. 101 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas.
CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein e a gramática da ciência. Unimontes Científica, v. 6, n. 01, p. 01-12, 2004.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa. 2 ed. Tradução: Luciana de Oliveira da Rocha. Porto Alegre: Artmed, 2007.
GÓIS, J.; GIORDAN, M. Wittgenstein e os processos de significação no ensino de ciências. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais... Novembro, Florianópolis, 2009.
LÉVI-STRAUSS, C. Myth and meaning. New York: Schocken Books, 1978.
LÉVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. 8 ed. Tradução: Tânia Pellegrini. São Paulo: Papirus, 2008.
MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
MORENO, A. R. Wittgeinstein: os labirintos da linguagem ensaio introdutório. São Paulo: Moderna, 2000.
PRUDENTE, T. C. A. Etnofísica e educação ambiental, um enlace possível no ensino de física no colégio estadual Jardim Guanabara de Goiânia/GO. 2013. 409 p. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Universidad Americana. Assunção.
SILVEIRA, M. R. A. Wittgenstein e a matemática. Disponível em Acesso em 28 de agosto de 2015.
SOUZA, E. S. R. Etnofísica, modelagem matemática, geometria...tudo no mesmo manzuá. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 18, p. 99-112, 2013.
WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: José Carlos Bruni. São Paulo: Nova cultural, 1999 (coleção os pensadores).
WITTGENSTEIN, L. Last Writings on the Philosophy of Psychology (Volume 1). Oxford: Blackwell, 1998.