Interaction content and practice: a contribution to the education of statistics

Authors

  • Daiane Aparecida Miliossi Morais UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ
  • Zenaide de Fátima Dante Correia Rocha Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Leonardo Sturion Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i25.2500

Keywords:

statistics, knowledge, education

Abstract

The statistical education in public schools of primary and secondary education, is generally being addressed at the end of the school year in a superficial way. In many cases due to the difficulty of fulfilling all programs established in the courses, these statistics contents are even taught to students. This study sought to understand and improve the knowledge needed for teaching practice, based on an educational experience that addressed the content statistics in a northern public schools of Paraná, where the teacher is one of the researchers. The methodology used in the research is of descriptive nature with qualitative focus, developed through a researched own practice. The course held in 2015, had the appreciation of the work of the nine students of second year of high school. Data analysis included records of the research subjects, nine students e the teacher-researcher by recording audio and written notes of students. The interpretation of the data were based predominantly in Freire's view (1996), more specifically in his work, Pedagogia da Autonomia. The results showed  that a teaching practice based on mediation and stimulate critical and contribuemno teaching and assimilation of knowledge.

Author Biography

Daiane Aparecida Miliossi Morais, UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ

MESTRANDA

References

ALSINA I PASTELLS, Ángel. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos lúdicos-manipulativos. Curitiba: Base Editorial, 2009.

BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Editora Moraes, 2005.

BONDIA. J.L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Campina: Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002.

BORTONI-RICARDO. S.M. O professor pesquisador: introdução a pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 2. Brasília: 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003.

LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LÜDKE, Menga. ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MORAN. José Manuel. MASETTO. Marcos T. BEHRENS. Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

NEVES, Rita de Araujo. DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista - Vol. 1, n° 2. Universidade Federal de Pelotas, RS, 2006.

PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008.

PONTE, J.P. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria pratica. Educar em Revista, 24, 37-66, 2004.

PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

TIBA, Içami. Ensinar Aprendendo: como superar os desafios do relacionamento professor aluno em tempos de globalização. São Paulo: Editora Gente, 1998.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos