Teacher formation related to socio-scientific issues: complexity, contributions and limitations of an educational practice
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2508Keywords:
formation programs, teacher formation models, reflective practicesAbstract
This reflection refers to teacher formation related to socio-scientific issues. Whereas such matters take into account the impact of scientific development in society, including ethical aspects and encompass dilemmas involving a wide range of prospects for its resolution, we propose analysis of the complexity that is inherent in their teaching. Thus, we aimed to analyze different spaces and teaching time that produce and are produced in close linkage between theory and practice, as well as their contributions and limitations. The study required a dynamic conversation system that led to the analysis indicators. The issue of sustainability was shown to be feasible for educational planning as cover technical and scientific knowledge, ethical, social and economic pressures. The collective production allowed understand arguments and reflective-creative processes. The lived relations in schools has accompanied and limited the ideas expressed on the socio-scientific issues. We understand that the simultaneity of research and reflection in the sociocultural context has strengthened teacher formation.References
ANVISA, Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resíduos de agrotóxicos em alimentos. Revista Saúde Pública, 40 (2), p. 361-363, 2006.
BATISTA FILHO, Malaquias; MELO, Mariana N. T. Alimentação, agrotóxico e saúde. Revista Brasileira de Saúde e Maternidade Infantil. Recife, 12(20), p. 113-119, abril-junho, 2012.
BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é: o que não é. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
BRANDÃO, Carlos R. A pergunta a várias mãos: a experiência da partilha através da pesquisa na educação. São Paulo: Cortez, 2003.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. D.O.U., n. 248, de 23/12/1996.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1/2002; Diário Oficial da União, Brasília, 9/4/2002. Seção 1, p. 31. Republicada por incorreção do original no D.O.U., de 4/3/2002. Seção 1, p. 8.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 2/2015, de 1 de julho de 2015.
CHIARADIA, Mariza C.; COLLINS, Carol H.; JARDIM, Isabel C. S. F. O estado da arte da cromatografia associada à espectrometria de massa acoplada à espectrometria de massas na análise de compostos tóxicos em alimentos. Revista Química Nova, vol. 31, nº 3, p. 623-636, 2008.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. Campinas: Summus Editorial, 1986.
DELIZOICOV, Demetrius; ANGOTTI, José A.; PERNAMBUCO, Maria M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GUIVANT, Julia S. Reflexividade na sociedade de risco: conflitos entre leigos e peritos sobre os agrotóxicos. In: HERCULANO, Selene (Org.). Qualidade de vida e riscos ambientais. Niteroi: Editora da UFF. 2000. p. 281-303.
MALDANER, Otavio A.; ZANON, Lenir. Pesquisa educacional e produção de conhecimento do professor de Química. SANTOS, Wildson L. P.; MALDANER, Otavio A.(Org.) Ensino de Química em Foco. Ijuí: Unijuí, 2010. p. 331-365.
PÉREZ, Leonardo F. M.; CARVALHO, Washington L. P. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, nº 3, p. 727-741, 2012.
REIS, Pedro; GALVÃO, Cecília. Controvérsias sócio-científicas e prática pedagógica de jovens professores. Investigações em Ensino de Ciências, v. 10(2), p. 131-160, 2005.
RINALDI, Carlos; SANTOS, Lydia M. P. L. Psicologias da aprendizagem e educação ética. Cuiabá: UAB/UFMT, 2011.
SACHS, Ignácio. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.
SADLER, Troy D. Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research. Wiley InterSciense. Teach 41, 2004. p. 513-536. Disponível em: http://www.interscience.wiley.com. Acesso em 30.09.2013.
SILVA, Antônio F.G. Em busca do tema gerador na práxis da educação popular. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas competências em relação à formação para o magistério. Revista brasileira de Educação, nº 13 Jan/Fev/Mar/Abr,2000. Acesso em 25/10/2015. Disponível em: http://anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE _TARDIF.pdf.