Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms

Authors

  • Aloysia Pinz Klemann Secretaria de Estado de Educação do Pará
  • José Messildo Nunes Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2522

Keywords:

multiple intelligences, ambient classrooms, amazon legends

Abstract

This article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge.

Author Biography

Aloysia Pinz Klemann, Secretaria de Estado de Educação do Pará

 

References

ANDRÉ, M. E.; DALMASO, A. Etnografia da prática escolar. 12ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005.

ANTUNES, C. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 2001.

ANTUNES, C. Inteligências Múltiplas e seus estímulos. Campinas. Papirus, 1998a.

ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998b.

ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Lei Federal nº. 9.394 de 26/12/1996.

CAMPOS, S. P. P.; SANTOS, M. G. S. P. A leitura e a teoria das inteligências múltiplas: um encontro possível em sala de aula. Norte Científico, v. 4, n. 1, 2009.

DEMO, P. Educação e Qualidade. São Paulo: Editora Papirus, 1992.

ELIAS, M. D. C. Pedagogia Freinet – Teoria e prática. São Paulo: Papirus, 2000. (livro Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1975).

GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio-uma perspectiva construtivista. Educação e Realidade, Porto Alegre, 1993.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995.

SMOLE, K. C. S. A matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999 - Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1.

SORDI, M. R. A prática de avaliação do ensino superior: uma experiência na enfermagem. São Paulo: Cortez/PUCCAMP, 1995.

VYGOSTSKY. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991.

Published

2015-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos