Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i23.2535Keywords:
environmental projects, participatory process, environmental educationAbstract
This study analyzed the participatory dimension in two environmental projects that were carried out in a popular district of Bauru, São Paulo, Brazil. For the analysis of environmental projects, given the diversity of concepts and theoretical and practical environmental education approaches contained therein, we chose inserted theoretical foundation in established aspect as critical environmental education. Thus, the analysis and interpretation of delimited projects had the objective of contributing to the participatory dimension of environmental education process, seeking to further reflection on some of its principles from the perspective of critical environmental education.References
ALMEIDA, I. P. (Re)colorir o presente pela aquarela da memória ambiental: pesquisa ação participativa em um bairro de Bauru. 2005. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1991.
DEMO, P. Pesquisa Participante: usos e abusos. IN: TOZONI-REIS, M. F. de C. (Org.) A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007, p. 57-81.
GRÜN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 11ª Ed, Campinas: Papirus, 2007.
JANKE, N. Pesquisa-ação-participativa: compartilhando conhecimentos. 2005. 128f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005.
LÉVY-STRAUSS, C. Aula Inaugural. In: ZALUAR, A. (org.) Desvendando Máscaras Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975, p. 211-244.
LOUREIRO, C. F. B. Pesquisa-ação participante e educação ambiental: uma abordagem dialética e emancipatória. In: TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007.
LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 38ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Critica. Campinas: Autores Associados, 2005.
TOZONI-REIS, M. F. C. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO. C.F.B. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007a, p. 177-221.
TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa e a educação ambiental: uma parceria construída pela identificação teórica e metodológica. In: TOZONI-REIS, M.F.C. A pesquisa ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007b, p. 121-161.
TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Orgs). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.
VIEZZER, M. L. Pesquisa-ação-participante (PAP): origens e avanços. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p.277-294.