Difficulties in solving math basic problems: a case study in the arid region of Sergipe, Brazil

Authors

  • Karly Barbosa Alvarenga UFG
  • Iris Danúbia Andrade
  • Ricardo de Jesus Santos

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.2571

Keywords:

problem solving, mathematics, difficulties

Abstract

This work has as main objective to discuss the results of an analysis of the types of resolutions, the most common mistakes and difficulties in resolving problem situations presented by 65 elementary school students from two public schools in the city of Itabaiana - SE. It arose from concern over how teachers understand Problem Solving and our initial intention was to know if, in fact, students and two teachers could solve simple problems by way of this teaching methodology. To collect data, a test to students was applied and for teachers too and made observations of all classes. It was evident that students had difficulties in interpreting and modeling problem situations, which are used to direct application of formulas, without having understood the situation and that they lack skill with mathematical operations. Likewise, it was observed that the students do not know the methodological approach Problem Solving. So it is important that teachers seek new teaching methodologies, which differ Exercise Solving in order to improve mathematics learning of the students. Our results do not differ from many others found in several studies, but reaffirms that an end to the country's difficulties in resolving problem situations are the same and still indicates that teachers cannot distinguish a simple resolution of the use of coping strategies in line Polya (1995).

Author Biography

Karly Barbosa Alvarenga, UFG

Licenciada em Ciências, habilitação em Matemática, especialização em Matemática, mestrado em Matemática, dois doutorados em Educação Matemática. Trabalho no Instituto de Matemática e Estatística da UFG.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CASTRO OLIVEIRA E. A.; OLIVEIRA M.F.A Dificuldades apresentadas por alunos do Ensino Fundamental na disciplina de Matemática. Revista Práxis, nº 5, 2011.

CURY, Helena Noronha; DA SILVA, Priscila Nitibailoff. Análise de erros em resolução de problemas: uma experiência de estágio em um curso de licenciatura em matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, 2008.

DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. 12. ed. São Paulo: Ática, 2000.

DA SILVA D.C. As Dificuldades dos Alunos do 7° ano do ensino fundamental no campo aditivo dos números inteiros. In: Anais do X Encontro Capixaba de Educação Matemática, Espírito Santo, 2015.

FERREIRA C. V. Um estudo sobre as dificuldades dos alunos de 7º ano para compreender as quatro operações. Monografia de especialização apresentada no curso Especialização em Ensino de Ciências na Universidade Tecnológica Federal Do Paraná. 2013.

FONSECA, M. C. F. R. Heurística e Educação Matemática. In: Educ. Rev. Belo Horizonte, 31- 38, dez. 1992.

GENTIL. J. C. O que é heurística? Disponível em: www.cursodeportugues.blogarium.net/o-quee-heurística. Publicado em: 30 de março de 2010. Acessado em: 13 de out. de 2010.

LIMA A.R.; BALIEIRO FILHO I. F. Uma discussão sobre as dificuldades dos alunos do 7º ano na compreensão do conceito de fração e suas operações. In: Anais do VII CIBEM. Uruguai, 2013.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

MIRANDA S. W. Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação. 2012. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/3104/1/Dissertacao_ErrosObstaculosConteudos.pdf. Acesso em dez. 2012.

OLIVEIRA A. F. F. Dificuldades de aprendizagem da matemática: leitura e escrita matemática. 2012. Disponível em: www.sbemrn.com.br/site/II%20erem/comunica/doc/comunica1.pdf. Acesso em jan. 2013.

PONTE, J. P. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 25, 105-132, 2006.

PÓLYA, G. A arte de solucionar problemas: um novo aspecto de método matemático. Trad. Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

RAMOS, A. P.; MATEUS, A. A.; MATIAS, J. B. O.; CARNEIRO, T. R. A. Problemas matemáticos: caracterização, importância e estratégias de resolução. In: Anais dos Seminários de Resolução de Problemas. São Paulo, IME, novembro de 2001.

Published

2016-07-31

Issue

Section

Artigos Científicos