Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil

Authors

  • Jorge Raimundo da Trindade Souza Universidade Federal do Pará
  • José Alexandre da Silva Valente Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará
  • Ana Cristina Pimentel Carneiro de Almeida Universidade Federal do Pará
  • Licurgo Peixoto de Brito Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.3194

Keywords:

STS, interdisciplinary islands of rationality, science teaching

Abstract

This research had as objective to analyze the use of the STS approach departing from the development of interdisciplinary islands of rationality (IIR) with natural science licentiateship students in the city of Breves, in Marajó Island (PA). This course emphasizes the knowledge from Chemistry, Physics, Biology and Geoscience. The research was developed in the discipline "Teacher Practice for the Teaching of Science: Education in Science and Technology", which culminated with the construction of a IIR. For this analysis, besides the development of IIR, a questionnaire was applied to identify prior knowledge. The analysis was performed from the products of IIR, responses from questionnaires and from observations of the researcher in the context of an action research. It was concluded that the use of the STS approach, departing from IRR, contributes to make evident the relation between scientific knowledge and everyday life.

Author Biographies

Jorge Raimundo da Trindade Souza, Universidade Federal do Pará

Fauldade de Química / Faculdade de CiênciasÁrea: Ensino de Química e de Ciências

José Alexandre da Silva Valente, Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará

EAUFPAEnsino de Física e de Ciências

Ana Cristina Pimentel Carneiro de Almeida, Universidade Federal do Pará

Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI / UFPA)Educação em Ciências

Licurgo Peixoto de Brito, Universidade Federal do Pará

Faculdade de Física / IEMCIEnsino de Física e de Ciências

References

BRITO, L.P.; GOMES, N.F. O ensino de física através de temas no atual cenário do ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), 6, 2007, Florianópolis-SC. Anais..., Florianópolis-SC Florianópolis-SC: ABRAPEC, 2007.

CARLETTO, M.R; PINHEIRO, N.A.M. Subsídios para uma prática pedagógica transformadora: contribuições do enfoque CTS. Investigações em Ensino de Ciências – V15(3), p. 507-525, 2010.

FOUREZ, G. Alfabetización Científica Y Tecnológica: Acerca de lãs finalidades de la ensenanza de lãs ciências. Buenos Aires, Argentina. Ediciones Colihue, 1997. 249 p.

GIL, A. C. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2010.

LIMA, A.C.C.V.; PALHETA, F.C.; DIAS, L.S.; PINHEIRO, S. C. V. Ciências na Amazônia: o viver e o saber do povo das águas. Belém: NPADC / UFPA, 2006.

NEHRING, C.M.; SILVA, C.C.; TRINDADE, J.A.O.; PIETROCOLA, M.; LEITE, R.C.M.; PINHEIRO, T.F. As ilhas de racionalidade e o saber significativo: o ensino de ciências através de Projetos. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.1, p. 1-18, março, 2002.

PIETROCOLA, M. O. Construção e realidade: o realismo científico de Mário Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.4, n.3, p. 213-227, dezembro. 1999.

PINHEIRO, T.F.; PINHO-ALVES, J. Ilhas de racionalidade: experiências interdisciplinares na segunda série do ensino médio. In: Encontro Ibero-Americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola, 4, 2005, Lajeado (RS). Anais... Lajeado (RS): 2005.

RICARDO, E.C. Educação CTSA: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar. Ciência & Ensino, v.1, especial, nov. 2007.

RICARDO, E. C.; CUSTÓDIO, J. F.; REZENDE JUNIOR, M.F.; ALVES FILHO, J.P. A Abordagem CTS e a Alfabetização Científica e Tecnológica: conflitos e aproximações. In: Seminário Ibérico CTS no Ensino das Ciências, 2004, 3 Aveiro. Anais..., 2004.

SANTOS, W.L.P. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W.L.P.; AULER, D. (Org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. Cap. 1, p. 21-48.

SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.95-111, 2001.

SANTOS, W.L.P.; SCHNETZLER, R.P. Função social: O que significa ensino de Química para formar o cidadão? Química Nova na Escola, n. 4, novembro, 1996.

SIQUEIRA, Josiane Bernz; GAERTNER, Rosinéte. Ilhas interdisciplinares de racionalidade: conceito de proporcionalidade na compreensão de informações contidas em rótulos alimentícios. Simpósio Nacional de Ensino e Ciência e Tecnologia (SINECT), 4, 2014, Ponta Grossa (PR). Anais... Ponta Grossa (PR): SINECT, 2014.

SOUSA, R.G. Desafios, potencialidades e compromissos de uma experiência pedagógica para a formação cidadã: Prática CTS construída a partir de uma Ilha Interdisciplinar de Racionalidade sobre reciclagem do lixo urbano. 2007. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém, 2007.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

VAITSMAN, E.P.; VAITSMAN, D.S. Química & meio ambiente. Rio de janeiro: Interciência, 2006.

Published

2016-07-31

Issue

Section

Artigos Científicos