Analysis of radioactivity in the national high school examination - ENEM/Brasil

Authors

  • Lucas dos Santos Fernandes UNIVASF
  • Angela Fernandes Campos UFRPE

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i25.3437

Keywords:

ENEM, questions, radioactivity

Abstract

The present study sought to identify the characteristics of ENEM questions regarding  radioactivity in the area of Natural Sciences and their Technologies. Analysis involved the following categories: type of question, contextualization, interdisciplinarity, visual resources, cognitive axis and application of radioactivity. The results show the predominance of qualitative questions, contextualized with the environment, interdisciplinary, involving Chemistry and Biology, belonging to the cognitive axis of phenomenon comprehension, with applications of radioactivity in nuclear energy generation. The present investigation contributed by clarifying how the issue of radioactivity has been applied in the ENEM during the different editions of this examination, in addition to helping professors plan their classes on radioactivity and  students studying this subject.

Author Biographies

Lucas dos Santos Fernandes, UNIVASF

Docente de Química da UNIVASF; mestre em ensino de química, doutorando em ensino de química pela UFBA.

Angela Fernandes Campos, UFRPE

Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da UFRPE. Profa. Dra. do Departamento de Química/UFRPE

References

ANDRÉ, M. E. D. A; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

AQUINO, K. A. S.; AQUINO, F. S. Radioatividade e meio ambiente: os átomos instáveis da natureza. São Paulo: Sociedade Brasileira de Química, 2012.

BOO, H. K. Students’ understandings of chemical bonds and the energetic of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 5, p. 569-581, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte III Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 1999.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Vol. 2. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2006.

BRASIL, Ministério de Minas e Energia, Agência Nacional de Energia Elétrica. Atlas de Energia Elétrica do Brasil. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM 2009. Brasília, Distrito Federal, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

MARCELINO-JÚNIOR, C. A. C. A Interdisciplinaridade nas questões do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013.

POZO, J. I,; GÓMEZ, C, M. A. Aprender y enseñar Ciencia. Madrid: Morata, 1998.

RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 2010.

SILVA, F. C. V.; CAMPOS, A. F.; ALMEIDA, M. A. V. Concepções alternativas de licenciandos em Química sobre radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 87-97, 2013.

SILVA, F. C. V.; ALMEIDA, M. A. V.; CAMPOS, A. F. O trabalho com situação-problema utilizando elementos do ensino por pesquisa: análise das impressões de futuros professores de química. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, p. 37-48, 2014.

TEKIN, B. B.; NAKIBOGLU, C. Identifying students' misconceptions about Nuclear Chemistry. A study of turkish High School students. Journal of Chemical Education, v. 83, n. 11, p. 1712-1718.

UEHARA, F. M. G.; NÚÑEZ, I. B. A contextualização do conteúdo e o uso de situações problema na prova de Ciências Naturais do ENEM 2009. In: RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM: Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática, 2013, Brasília: Liber Libro Editora, 2013.

VASCONCELOS, F. C. G. C.;LEÃO, M. B. C. Utilização de recursos audiovisuais em uma estratégia Flexquest sobre radioatividade. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 37-58, 2012.

VICHI, F. M.; MANSOR, M. T. C. Energia, meio ambiente e economia: o Brasil no contexto mundial. Química Nova, v. 32, n. 3, p. 757-767, 2009.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos