Animal trafficking: what they say high school students?

Authors

  • Lucas Loram Lourenço Instituto Federal Goiano - IFGO
  • José Firmino de Oliveira Neto Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Camila Aline Romano Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Ueslene Maria Ferreira Pontes Universidade Estadual de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i26.3555

Keywords:

trade in animals, biology teaching, student perceptions

Abstract

Animal trafficking is the illegal trade of all species native to a region that is part of the wildlife. This fact often goes unnoticed by society. In this sense, the present study aimed to point out the concepts of high school students about wildlife trafficking, considering that the school is a space for the dissemination of knowledge, must act discussing issues like this in order to bring the student body to a critical and reflective about the vision of the subject. The research is characterized as qualitative, and upon your goal, as a case study. The object of data collection was semi-structured questionnaire administered to students in third year high school students in a school of public schools in the city of Montes Claros de Goiás - GO (16 ° 00'26 "S 51 ° 23 '52 "O). Participated in the survey a total of 58 students, of which 91.37% said they had heard about the pet trade, and only a minority of 8.63% said they had no knowledge on the subject. The first indicated that the topic was presented to them via newspapers, magazines, television and the Internet, backs up this point that the school was not mentioned Regarding their perception about what comes to animal trafficking, the student body at most (97%) suggests that it is a "cruel manner of mistreatment of wild animals", mentioning the removal of these beings from their natural habitat. Also cited the maintenance of the animal in captivity where they are deprived of liberty. Some students reported that many people have seen creating wildlife. Yet others (3%) claimed that they have had or still have wild animals as pets. The last factor can be explained by the large contact these students with the rural environment as the city's economy is based primarily on agro-pastoral activities, with many students living in the countryside and having direct contact with wildlife. Given the results achieved by the questionnaire, it was concluded that the studied group understands what comes to animal trafficking. However, it was noticeable that even knowing the illegality and also the injuries caused by traffic, there is still a portion of students who keep wild animals in captivity. At this point, we emphasize the need for the school turns his sights on the topic in order to raise awareness about the importance of avoiding behaviors that promote animal trafficking.

Author Biographies

Lucas Loram Lourenço, Instituto Federal Goiano - IFGO

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária de Iporá. Mestrando em Biodiversidade e Conservação pelo Instituto Federal Goiano, campus Rio Verde. Atuou como professor na Escola Estadual Paulo Freire e Escola Estadual Mário de Andrade, Castanheira -MT. Tendo experiencia em Zoologia Geral. Atualmente trabalha Fisiologia do estresse em plantas do Cerrado.

José Firmino de Oliveira Neto, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professor Substituto do Departamento de Educação em Ciências/ICB/UFG. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (Capes 4) pela Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação em Ciências e Matemática (Capes 4) pela Universidade Federal de Goiás. Especialista em Formação em Educação à Distância pela Universidade Paulista. Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Goiás Unidade Universitária de Iporá (2013) e em Pedagogia pela Universidade Paulista (2013). Em 2011-2012 foi pesquisador voluntário, Programa Institucional de Iniciação Científica e Tecnológica Voluntária, pela Universidade Estadual de Goiás UnU Iporá. Foi pesquisador com bolsa de produtividade em pesquisa vigente no CNPq através do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde, Goiás (2011-2012), desenvolvendo suas atividades no Campus de Iporá, Goiás. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2012-2013). Tem experiências em Botânica, com ênfase em anatomia vegetal, e em Educação, com enfoque para os processos de ensino-aprendizagem em Ciências e Biologia nos diferentes níveis de ensino e formação de professores. É membro da Associação Brasileira de Ensino de Biologia-Regional 04.

Camila Aline Romano, Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Goiás. Mestre em Biologia da Relação Parasito-Hospedeiro (Capes 4) pela Universidade Federal de Goiás. Tem experiência nas áreas de Entomologia Médica, Entomologia Urbana, Identificação e Controle de Insetos Vetores. Atualmente está vinculada à pesquisa em biologia e controle de vetores, com ênfase na bioprospecção de produtos com atividade inseticida. 

Ueslene Maria Ferreira Pontes, Universidade Estadual de Goiás - UFG

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadualde Goiás (2004). Especialista em Psicopedagogia pelo IESDE (2006). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela UFG (2011). Atua como professora de Ciências e Matemática na Educação Básica e na formação de professores para o Ensino de Ciências e Biologia no Ensino Superior.

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Published

2017-07-23

Issue

Section

Artigos Científicos