Modeling Instruction of David Hestenes: a proposal of thematic modeling cycle and discussion of scientific literacy

Authors

  • Ednilson Sergio Ramalho de Souza Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Edilene Farias Rozal Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.3668

Keywords:

instruction modeling, thematic modeling cycle, scientific literacy, science and mathematics teaching

Abstract

The pedagogical work with mathematical modeling assumes investigate situations of reality. However, mental models formed from the contact with the experiential world are generally incompatible with the conceptual models. So David Hestenes supports the view that one of the biggest challenges of teaching and learning in science and mathematics is to coordinate conceptual models with mental models, which led to the elaboration of a didactic in mathematical modeling: Modeling Instruction. Our goal is to present a proposal for thematic modeling cycle drawn up in hestenesianos assumptions and discuss possibilities for scientific literacy. The main question was to know how to emerge indicators for scientific literacy for the proposed cycle. This is a bibliographic research in order to identify the available literature contributions on the subject and raise the possibility and challenges for the brazilian teaching science and mathematics. Preliminary results indicate that the proposed modeling cycle can develop indicators for scientific literacy of different natures.

Author Biographies

Ednilson Sergio Ramalho de Souza, Universidade Federal do Oeste do Pará

Docente da Universidade Federal do Oeste do Pará. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (Reamec/Ufpa). Mestre em Educação em Ciências em Matemática/Ufpa. Especialização em Educação Matemática/Ufpa.

Edilene Farias Rozal, Universidade Federal do Pará

Docente da Universidade Federal do Pará. Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (Reamec/Ufpa). Mestre em Educação em Ciências em Matemática/Ufpa.

References

AMTA. American Modeling Teachers Association. Modeling Workshops for Summer 2016. Disponível em: https://modelinginstruction.org/summer2016-workshops/. Acesso em 07 ago. 2016.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2004.

BASSANEZI, R. C. Modelagem matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.

BIEMBENGUT. M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2009.

BREWE, E. Modeling theory applied: Modeling Instruction in introductory physics. American Journal of Physics, Melville, v. 76, n. 12, p. 1155-1160, Dec. 2008.

BURAK, D; KLUBER, T. E. Encaminhamentos didático-pedagógicos no contexto de uma atividade de modelagem matemática para a educação básica. In: ALMEIDA, M. W; ARAÚJO, J. L.; BISOGNIN, E. Práticas de modelagem matemática: relatos de experiências e propostas pedagógicas. Londrina: Eduel, 2011. p. 1-27. cap. 2.

CARVALHO, G. S. Literacia científica: conceitos e dimensões. In: AZEVEDO, F.; SARDINHA, M. G. Modelos e práticas em literacia. Lisboa: Lidel, 2009, p.179-194.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 6 ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

D’AMORE, B. Elementos de didática da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007.

DANTE, L. R. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2011.

DEMO, P. Educação e alfabetização científica. São Paulo: Papirus, 2010.

DESBIEN, D. M. Modeling discourse management compared to other classroom management styles in university physic. 2002. 107 f. Dissertation (Doctor of Philosophy) – Arizona State University, Arizona, 2002.

DRAGOS, V.; MIH, V. Scientific literacy in school. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 209, p. 167 – 172, 2015.

HEIDEMANN, L. A; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Ciclos de modelagem: uma proposta para integrar atividades baseadas em simulações computacionais e atividades experimentais no ensino de física. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 29, n. Especial 2, 2012, p. 965-1007.

HESTENES, D. Modeling theory and modeling instruction for stem education. 2016. Disponível em: https://secure.hbcse.tifr.res.in/epi6/papers/Review-talks/epiSTEME6_Review Talk_David%20Hestenes.pdf. Acesso em: 07 ago. 2016.

HESTENES, D. Modeling theory for math and science education. In: LESH, R. et al. (Ed.), Modeling student’s mathematical modeling competencies (pp. 13-42). New York: Springer, 2010.

HESTENES, D. Notes for a modeling theory of science, cognition and instruction. In: Proceedings Girep Conference. Amsterdam: University of Amsterdam, 2006, p. 34- 65.

HESTENES, D., WELLS, M., e SWACKHAMER, G. Force concept inventory. The Physics Teacher, v. 30, p. 141-158, 1992.

HURD, P. D. Science literacy: Its meaning for american schools. Educational Leadership. October, p. 13-16, 1958.

JACKSON, J.; DUKERICH, L.; HESTENES, D. Modeling instruction: an effective model for science education. Science Educator, v. 17, n. 01, 2008, p. 10-17.

MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

PISA. Draft science framework. 2013. Disponível em: www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft%20PISA%202015%20Science%20Framework%20.pdf. Acesso em 07 mar 2015.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica e documentos oficiais brasileiros: um diálogo na estruturação do ensino de física. In: CARVALHO, A. M. P. et al. Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. p. 1-27.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 265 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17, p. 49-67, 2015. Número especial.

WELLS, M.; HESTENES, D.; SWACKHAMER, G. A modeling method for high school physics instruction. 1995. American Journal of Physics. Acesso em 24 de jul., 2016: http://dx.doi.org/10.1119/1.17849.

Published

2016-07-31

Issue

Section

Artigos Científicos