Licentiate Integrated in to Science Education, Math e Languages of UFPA: institutional memories of a course deployment process
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.3677Keywords:
centiate integrated, science, math e languages, institucional memoriesAbstract
Describe the implantion process of the Pedagogical Project of the Course (PPC) that gave rise to the course of Licentiate Integrated in to Science Education, Math e Languages (LIEMCL) of the Institute of Education Mathematics and Scientific (IEMCI) University Federal do Pará (UFPA). Initially, make a summary of the history of the proponent of the course, the Core Pedagogical of Scientific Development Support (NPADC), highlighting actions and guiding principles responsible for their actions formers. Present, in sequence, demands imposed to NPADC as result of a culture of continuous formation of teachers at various levels: update; improvement; specialization; master's degree and doctorate degree. Then, put in focus the deployment process of PPC, highlighting the challenges faced in its approval, as well as, introduce elements that characterize and differentiate from other educational projects of degree courses, this level of education, in operation in the countryReferences
BRASIL (2007). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira, INEP. Ministério de Educação. Brasília. Disponivel em: http://www.portal.inep.gov.br/web/guest/sinopsesestatistica-da-educacao-basica.
GONÇALVES, T. O. (2000a). Formação e desenvolvimento profissional de formadores: O caso de professores de matemática da UFPA. Tese de doutorado em Educação: Educação Matemática. Campinas, SP: FE/Unicamp, 206p.
GONÇALVES, T. V. O. (2000b). Ensino de ciências e matemática: marcas da diferença. Tese de doutorado em educação: Educação Matemática. Campinas, SP: FE/Unicamp, 275p.
IMBERNÓN, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia uma nueva cultura profesional. Barcelona: Ed. Grão.
LAVE, J.; WENGER, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge, University Press.
MACHADO JR (2014). Arthur Gonçalves. Aprendizagens compartilhadas de formadores de professores: o caso da licenciatura integrada em educação em ciências, matemática e linguagens. Tese (Doutorado em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Belém-Pa.
MALDANER, O. (1999). O Professor Pesquisador: uma nova compreensão do trabalho docente. Espaços da Escola, Ed. UNIJUÍ ano 4, n° 31, p. (5-14).
NPADC. (2008). Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências Matemática e Linguagens. Universidade Federal do Pará, Belém/PA, Resolução Nº 3.847, 28 de abril de 2009. Disponível em: http://www.femci.ufpa.br/.
NPADC: UFPA. (2008). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências Matemática e Linguagens. Belém/PA. Disponível em http://www.femci.ufpa.br.
PINHEIRO, J. P. Utopias Pedagógicas no ensino de ciências: ideias docentes que expressam o futuro para reencantar o presente. Dissertação de Mestrado – UFPA, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Belém-PA.
SCHÖN, D. A. (1992). La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, Paidós.
UFPA (2007). Plano de reestruturação e expansão da UFPA. Belém/PA. Disponivel em: http://www.portal.ufpa.br
WENGER, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidade – cognición y desarrollo humano. Barcelona, Paidós.
ZEICHNER, K. M. (1993). A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa, Educa Professor.