Literacy mathematics and literature child: possibilities for a teaching integrated

Authors

  • Fabio Colins Silva Universidade Federal do Pará
  • Arthur Gonçalves Machado Júnior Universidade Federal do Pará
  • Tadeu Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i25.3721

Keywords:

numeracy, children's literature, integrated pedagogical practice

Abstract

This paper aims to present, describe and discuss the integrated teaching math literacy and linguistic literacy through children's literature regarding specifically the teaching of geometry. Didactic proposals in this research approach the teaching of geometry (Space and Shape), specifically the skills related to the location and movement in space, recognition, composition and decomposition of plane figures and their elements (edge, vertex, side, etc.) from reading two Children's literature texts. The teaching experience was given by two sequences of activities built with the purpose of developing an integrated teaching math literacy and linguistic literacy in a multisseriate class composed of students of the 1st, 2nd and 3rd year of elementary school. In this research we realized that you can work the mathematical discipline of contextualized and integrated way with the English language through children's literature.

Author Biography

Fabio Colins Silva, Universidade Federal do Pará

Aluno do curso de doutorado em Educação em Ciências e Matemática ofertado pelo Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI/UFPA).

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

FARIA, Maria Alice. Como usar a Literatura Infantil na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. O Ensino de Geometria na Escola Fundamental: três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Alfabetização Matemática. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: caderno de apresentação. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2014.

LOPES, Celi Aparecida Espasandin. Escritas e leituras na educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos