The formation of teacher of sciences for the early years of elementary school and understanding of knowledge scientific
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i25.3812Keywords:
initial training, scientific knowledge, science education in the early grades of elementary school, pedagogyAbstract
We emphasize in this research project the importance that students already in the first years of elementary school begin to develop a scientific attitude, possessing some degree of mastery of skills and resources making them capable of facing certain situations. Considering the mediator role of the pedagogue teacher, who will teach Science in the early years of elementary school, we must consider, therefore, the initial formation in the understanding development of what it is a scientifically competent individual, because the scientific competent is not developed spontaneously among students. Therefore, this study investigated the development of comprehension of what is a scientific knowledge in Pedagogy students in Initial formation. Partially identified in only a quarter of Pedagogy students surveyed, we highlight the importance of the scientific knowledge notion construction as a goal for this basic education stage.References
ABEEG, I.; F. P. BASTOS, 2005. Fundamentos para uma prática de ensino-investigativa em ciências naturais e suas tecnologias: exemplar de uma experiência em séries iniciais. Revista Electrónica de Ense anza de las Ciencias. v. 4 n.3, 2005.
BARDIN, L. Análise do Conteúdo. Lisboa: Edições 70. 2009.
BAUER, M. W.; BENETTI, B. O ensino de Ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: construindo diálogos em formação continuada. In.: Atas do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Campinas:
ABRAPEC, 2011. BENETTI, B. O ensino de Ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: construindo diálogos em formação continuada. In: Atas do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Campinas: ABRAPEC, 2011.
BIZZO, N. M. V. Metodologia e prática de ensino de ciências: A aproximação do estudante de magistério das aulas de ciências no 1º grau. Disponível em: http://www.ufpa.br/eduquim/praticadeensino.htm. Acesso em: jul. 2012.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CAMPOS, R.S.P.A. Prática do formador de professor de Ciências no curso de Pedagogia: intenções e ações. Trabalho de conclusão de curso. Bauru, 2012.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2009 .
DUCATTI-SILVA, K. C. A Formação no curso de Pedagogia: Metodologia para o Ensino de Ciências. In: CAPELLINI, V. L. M; MANZONI, R. M. Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino-aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo Educacional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.
FRACALANZA, H.; AMARAL, I. A.; GOUVEIA, M. S. F. O ensino de Ciências no Primeiro Grau. São Paulo: Atual, 1987. 124 p.
FURMAN, M. O ensino de Ciências no Ensino Fundamental: colocando as pedras fundacionais do pensamento científico. São Paulo: Instituto Sangari, 2009.
GARCÍA, C. M. Estrutura Conceptual da Formação de Professores. In: GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Narciso. Porto - Portugal: Porto Editora, 1999.
GASPARIN, J. L.; Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados 2009. 190 p.
GATTI, B. A. Licenciaturas: Crise Sem Mudança?. In: DALBEN, A. I. L. F [et al.]. [orgs] Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Livro 4, Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
GATTI, B. A; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. – Brasília: UNESCO, 2009.
GERALDO, A. C. H. Didática das Ciências Naturais na perspectiva histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. 170 p.
HAMBURGUER, E. W. Apontamentos sobre o ensino de Ciências nas séries escolares iniciais. Estudos Avançados, v. 21, n. 60, 2007.
KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, 2000, p. 85-93.
LIMA, M. E. C. C.; MAUÉS, E. Uma Releitura do Papel da Professora das Séries Iniciais no Desenvolvimento e Aprendizagem de Ciências das Crianças. Ensaio. v. 8, n. 2, dez. 2006.
MENDES, J. S. B.; TOSCANO, C. O ensino de ciências nos anos iniciais: um estudo com acadêmicas de pedagogia. In.: Atas do X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. Curitiba, nov. 2011.
MIZUKAMI, M. G. N., et al. Introdução e Cap. 1 - Formação de professores: concepção e problemática atual. In: MIZUKAMI, M. G. N (Org.). Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos : EdUFSCar, 2002. p. 7- 45.
OCDE. PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Paris: OCDE. 2006.
ROCHA, M. B.; MEGID NETO, J. Práticas de Formação de Professores para o Ensino de Ciências nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental. In.: Atas do Encontro Nacional de Pesquisa Em Educação em Ciências. (ENPEC), VIII, 2009. Florianópolis: ABRAPEC, 2011.
QUINTANILLA, M. 2006. Identificación, caracteización y evaluación de competencias científicas desde uma imagen naturalizada de la ciencia. In.: ADÚRIN-BRAVO, A.; QUINTANILLA, M. Enseñar ciencias en el nuevo milenio: retos y propuestas. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2006.
SANTOS, C. S. Ensino de ciências: abordagem histórico-crítica. Campinas-SP: Armazém do ipê, 2005.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores associados, 2005.
ZANON, D. A. V.; FREITAS, D. A aula de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: ações que favorecem a sua aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 10, 2007. p. 93-103.