Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.3814

Keywords:

early childhood education, learning situations, children's protagonism, riverside residents knowledge, mathematics teaching

Abstract

This study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.

BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Banco Nacional Curricular Comum para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2015.

CARLETO, Eliana Aparecida. NUNES, Ana Maria Ferola da Silva. RIZOTTO, Denize Donizete Campos. Leve ou Pesado? Portal do Professor, MEC, 2013. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=49597. Acesso em: 15.05.2015.

GURGEL, Thaís. As Crianças e suas Representações de espaço. Revista Nova Escola. Edição 226. São Paulo. Outubro/2009.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição. Editora Perspectiva S.A. São Paulo, 2000.

KINNEY, Linda; WHARTON, Pat. Tornando visível a aprendizagem das crianças: Educação infantil em Reggio Emília. Trad. Magda F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2009.

KLEMANN, Aloysia Pinz. NUNES, José Messildo. Educação Infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12 (23) Jul-Dez 2015.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 2ª edição. Campinas, SP: Atores Associados, 2008.

MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p.

PIRES, Sérgio Fernandes Senna; BRANCO, Ângela Uchoa. Protagonismo Infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. UNB, Brasília-DF: Paidéia, 2007.

RINALDI, Carla. La escucha visible. en Escuelas Infantiles de Reggio Emília: História, Filosofia y un proyecto de trabajo. Novedades Educativas (0 a 5 La Educación en los primeros años). Ediciones Educativas. Buenos Aires, Ano 4, nº 33, Março de 2001.

SILVA, Jacqueline Silva da. O Planejamento no Enfoque Emergente: Uma experiência no 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2011.

SILVA, Itamar Miranda da. NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática crítica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e matemáticas, v.7, n. 13, 2010.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

VIANNA, Carlos Roberto. Afinal, o que é medir? Brasília: MEC/SEB, 2014.

VICKERY, Anita. Aprendizagem ativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trad. Henrique de oliveira Guerra. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2018-10-15

Issue

Section

Artigos Científicos