Error analysis in solving mathematical problems

Authors

  • Geovana Luiza Kliemann Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul
  • Maria Madalena Dullius Universidade do Vale do Taquari - Univates

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.4197

Keywords:

problem solving, mathematics, errors

Abstract

This paper presents a survey carried out within the Centre for Education Programme, in order to assist in improving the quality of the teaching and learning of Mathematics in Primary Education. From the study of the evaluative systems that constitute the scope of the research project, it was found that their focus is solving problems, and from this point, it began the development of several actions with the purpose of assisting the students in the process of solving them. One of these actions objected to analyze the errors presented by students in the 5th year in the interpretation, understanding, and problem-solving. We describe three games developed in six schools, with questions drawn from the “Prova Brasil” performed in previous years, in objective to diagnose the main difficulties presented by the students in solving the problems, besides helping them to verify possibilities to overcome such gaps. To reach the proposed objectives, a qualitative study was carried out in which the researchers were constantly involved during the process. After each meeting, there was an analysis of the responses developed to classify the errors in different categories. It was found that most students attended succeeded in solving the proposed problems, and major errors presented are related to the difficulty of interpretation.

References

ALVARENGA, Karly Barbosa; ANDRADE, Iris Danúbia e SANTOS, Ricardo de Jesus. Dificuldades na resolução de problemas básicos de matemática: um estudo de caso do agreste sergipano. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática. v.12, n.24, 2016. p.39-52.

ASTOLFI, Jean Pierre. El “Error”, um médio para enseñar. Servilla: Díada, 1999. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais +: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais, Brasília. MEC/SEM, 2002.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília. MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: Ensino Fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC/SEB, 2008.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática. São Paulo: Ática, 1998.

DAVIS, Claudia ; ESPÓSITO, Yara L. Algumas considerações sobre a teoria psicogenética na escola. Idéias, v. 8, 1990. p.127-132.

DULLIUS, Maria Madalena; FURLANETTO, Virginia; QUARTIERI, Marli Terezinha. Análise e classificação dos erros na resolução de uma prova de olimpíada matemática. Anais del VI encuentro Iberoamericano de Colectivos Escolares y Redes de Maestras y Maestros que hacen Investigación e Innovación desde la Escuela. Córdoba, v. Único, 2011. p.1-11.

LIB NEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino – Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.) Pesquisa em educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: UNESP, (p. 199-218), 1999.

RADATZ, Hendrik. Error Analysis in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, v.10, n.2, 1979. p.163-172.

SILVEIRA, Marisa Rosane Abreu da. A crítica ao ensino da matemática. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.2, n.3, 2006. p.1-7.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

2017-12-30

Issue

Section

Artigos Científicos