Analysis of validity and reliability of a questionnaire to assess conceptual knowledge about inclined plane and acceleration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i26.4284

Keywords:

teaching physics, inclined plane, acceleration, validation analysis

Abstract

This paper discusses the importance of establishing the validity and reliability of data collection instruments in the research in science teaching. We present the process of analysis of a mixed questionnaire about accelerated movement and inclined plane, applied to 185 high school students of a federal public school. This eight questions questionnaire passed through the processes of content and predictive validations. Cronbach's alpha and Silveira´s beta coefficients were calculated to determine the internal consistency of the questionnaire. By this process, the adequacy of the questionnaire to evaluate the conceptual knowledge of students on acceleration and an inclined plane was verified. Based on the literature review, some implications were made for the research area and for science teaching.

Author Biographies

Rafaela Dinali Nascimento, Universidade Federal de São João del-Rei

Discente de graduação em Física.

Alessandro Damásio Trani Gomes, Universidade Federal de São João del-Rei

Possui graduação em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), graduação em Engenharia de Controle e Automação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2002), Mestrado (2005) e Doutorado (2009) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professor Adjunto do Departamento de Ciências Naturais da Universidade Federal de São João del-Rei em regime de Dedicação Exclusiva. 

References

AMARO, A.; PÓVO, A.; MACEDO, L. A arte de fazer questionários. Mestrado em Química para o Ensino. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2004.

ARAÚJO, N. R. S.; LABURÚ, C. E. Uma análise da validação e confiabilidade da escala de opiniões da seleção de experimentos de química (EOSEQ). Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 2, p. 177-196, 2009.

BRITO, A. S. O plano inclinado: um problema desde Galileu. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 2, n. 2, p. 57-63, 1985.

CRONBACH, L. J. Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests. Psychometrika, 16, 297-334, 1951.

DRIVER, R.; SQUIRES, A.; RUSHWORTH, P.; ROBINSON, V. W. Making sense of secondary science: research into children’s ideas. London: Routledge, 1994. 210 p.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIORGI, S.; CONCARI, S.; POZZO, R. Un estudio sobre las investigaciones acerca de las ideas de los estudiantes en fuerza y movimiento In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, IV., 2003, Bauru, SP. Atas…

GOMEZ, A. G. Procedimientos Empíricos para Estimar la Precisión de las Puntuaciones Proporcionadas por los Tests. In: MUÑIZ, J. Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Pirámide, 1998, 392 p. Disponível em: http://www.ugr.es/~andreito/tema6.doc. Acesso em: 20 jun. 2016.

GONZALES, E. G.; ROSA, P. R. Aprendizagem significativa de conceitos de circuitos elétricos utilizando um ambiente virtual de ensino por alunos da Educação de Jovens e Adultos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 477-504, 2014.

MCDERMOTT, L. C. Research on conceptual understanding in mechanics. Physics Today, v. 37, n. 7, p. 24-32, 1984.

MOREIRA, M. A. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011, 234p..

MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: aspectos metodológicos. Actas del PIDEC: Programa internacional de Doctorado en Enseñanza de las Ciencias, v. 5, p. 101-136, 2003.

MOREIRA, M. A.; ROSA, P. R. S. Uma introdução à pesquisa quantitativa em Ensino. Porto Alegre: Ed. dos Autores, 2008.

NOGUEIRA, R. Elaboração e Análise de Questionário: Uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso real. Rio de Janeiro. UFRJ/ COPPEAD. 2002.

ODA, W. Y. Concepções de saúde entre docentes de Biologia: um instrumento investigativo. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 8, n. 16, p.99-109, 2012.

PASQUALI L. Psicometria: teoria e aplicações. Brasília: Editora UNB, 1997, 289 p.

PASQUALI, L. Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(Esp.), 992-999, 2009.

PENNER, D. E.; KLAHR, D. The Interaction of Domain-Specific Knowledge and Domain-General Discovery Strategies: A Study with Sinking Objects. Child Development, v.67, p. 2709-2727, 1996.

PIEKARZ, A. H. et al. Adaptação e Validação de um Teste de Diagnóstico de Concepções Espontâneas em Mecânica. Simpósio Nacional de Ensino de Física, Curitiba, PR, XV, 2003, Atas...

ROCHA, D. M.; RICARDO, E. C. As crenças de autoeficácia de professores de Física: um instrumento para aferição das crenças de autoeficácia ligadas a Física Moderna e Contemporânea. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 2, p. 333-364, 2013.

SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. Metodologias de pesquisa no ensino de ciências na América Latina: como pesquisamos na década de 2000. Ciência & Educação, v. 19, n. 1, p. 15-33, 2013.

SARAIVA, M. F. O.; SILVEIRA, F. L.; STEFFANI, M. H. Concepções de estudantes universitários sobrea as fases da Lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, Limeira, v.1, n. 11, p. 63-80, 2011.

SCHAUBLE, L. The Development of Scientific Reasoning in Knowledge-Rich Contexts. Developmental Psychology, v.32 , n.1, p.102-119, 1996.

SILVA, C. S. Medidas e avaliação em educação. Petrópolis: Vozes, v. 2, 1992.

SILVEIRA, F. L. Coeficiente Beta: estimativa do Coeficiente de Fidedignidade de uma variável compósita. Educação e Seleção, n. 11, p. 105-108, 1985.

SILVEIRA, F. L. Validação de testes de lápis e papel. In: MOREIRA, M. A.; SILVEIRA, F. L. (Org.). Instrumentos de pesquisa em ensino e aprendizagem. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1993.

SILVEIRA, F.L.; MOREIRA, M.A. e AXT, R. Validação de um teste para detectar se o aluno possui a concepção newtoniana sobre força e movimento. Ciência e Cultura, 38(12): 2047 - 2055, 1986.

TALIM, S. L. A atitude no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 21, n. 3, p. 313-324, 2004.

VIANNA, H. M. Testes em Educação. São Paulo: IBRASA S.A., 220p. 1976.

WÖRNER, C. H. Simplemente: el plano inclinado. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 2, p. 1-5, 2012. 68 Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.13 (26) Jan-Jun 2017. p.56

Published

2017-07-23

Issue

Section

Artigos Científicos