Development of teaching strategies and use of knowledge statutes: the obstacles in the construction of knowledge of Sciences-Physics

Authors

  • Carmen Júlia Carvalho Moraes Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Carol Mesquita Oliveira Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Andréa Inês Goldschmidt Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.4365

Keywords:

statutes, reflection, teacher, student, teaching strategies

Abstract

The article is the result of the reflections and experiences of the Supervised Curricular Internship Two of Biological Sciences, at Federal University of Goiás, in which the teaching of Science / Physics for primary education was discussed under a historical approach, based on the Statutes of Biological Knowledge (ECB), Ontological (EO), Epistemological (EE), Historical-Social (EHS) and Conceptual (EC), proposed by Nascimento-Jr. These reflections deal with aspects experienced during the regency period in classes of 9th grade of Elementary School and are related to the use of teaching strategies in pedagogical practice and to possible ways of teaching Science / Physics, based on the Statutes of Knowledge. The History and Philosophy of Science were discussed with students from the contents of electricity, electromagnetism and the solar system, constructing a non-reductionist, non-linear and non-ahistorical view. The challenges were mighty, but they show that it is possible to build strategies that seek to challenge the construction of knowledge beyond the transmission of content.

Author Biographies

Carmen Júlia Carvalho Moraes, Universidade Federal de Goiás - UFG

Licenciada em Ciências Biológicas LicenciaturaEspecialização em Psicologia dos Processos Educativos, Mestranda em Educação - Faculdade de Educação UFG, Professora de Ciências e Biologia

Carol Mesquita Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas LicenciaturaMestranda em Ensino em Ciências e Matemática - UFG

Andréa Inês Goldschmidt, Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Zootecnia e Biologia, UFSM Campus Palmeira das Missões

References

BAPTISTA, L. V; AZEVEDO, R. B.; GOLDSCHMIDT, A. I. Tríade basilar: uso das estratégias, a inclusão da história e filosofia da biologia e a confecção de material didático. Amazônia. Revista de Educação em Ciências e Matemática. v.12 (23) Jul-Dez 2015. p.31-43.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica, 2013.

CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Cadernos dos Núcleos de Ensino, 2003, p. 35-48.

CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.

CORRÊA, A. L.; ARAUJO, A. N. N.; MEGLHIORATTI, F. A.; CALDEIRA, A. M. A. História e Filosofia da Biologia como ferramenta no Ensino de Evolução na formação inicial de professores de Biologia. Filosofia e História da Biologia, v. 5, n. 2, p. 217-237, São Paulo, 2010.

FREIRE, P; SHORR, I. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

GOLDSCHMIDT, A. I. O ensino de ciências nos anos iniciais: sinalizando possibilidades de mudanças. Universidade Federal de Santa Maria: Santa Maria. Tese (Doutorado em Educação em Ciências). 2012.

MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 12 (3). 1995. p. 164-214.

MELZER e AIRES. A História do desenvolvimento da teoria atômica: um percurso de Dalton a Bohr. Amazônia. Revista de Educação em Ciências e Matemática. v.11 (22) Jan-Jun 2015. p.62-77.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NASCIMENTO Jr, A. F. Construção de Estatutos de Ciência para a Biologia numa perspectiva histórico-filosófica: uma abordagem estruturante para o ensino. Tese (Doutorado). Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2010.

NACIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. O ensino de ciências no Brasil: História, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR Online, n.39, set. 2010, p, 225-249.

SARTORI, J. Formação do professor em serviço: da (re) construção teórica e da ressignificação da prática. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

SEPEL, L. M. N. História da ciência e atividades práticas: proposta para formação inicial de docentes. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Saúde e Química da Vida, Santa Maria, 2012.

SILVA, L. H. A.; SCHNETZLER, R. P. A Mediação Pedagógica em uma Disciplina Científica como Referência Formativa para a Docência de Futuros Professores de Biologia. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, 2006. p. 57-72.

ZULIANI, S. R. Q. A.; HARTWIG, D. R. Concepções de alunos de licenciatura a respeito da própria formação: o que privilegiar na formação inicial? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4. Atas. Bauru, 2003.

Published

2017-12-30

Issue

Section

Artigos Científicos