Less with less gives less, fewer times less gives more: translation problems?

Authors

  • Dailson Evangelista Costa Universidade Federal do Tocantins http://orcid.org/0000-0001-6068-7121
  • Mônica Suelen Ferreira de Moraes Universidade Federal do Tocantins
  • Marisa Rosâni Abreu Silveira Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.4837

Keywords:

translation problems, operations with positive and negative numbers, mathematical language

Abstract

This work has the objective of gathering some of its didactic texts in English into the language, in some instances of teaching and learning, in particular, highlighting, subtracting, multiplying and with positive and negative lots. We seek scholars in translation from the perspective of philosophers, mathematicians and mathematical educators with the purpose of having theoretical references to analyze a translation from the pedagogical point of view. For this, do companies need to acquire, improve, and subtract with multiplication and division, between positive and negative numbers? The methodological meanings taken from theoretical points of view (GRANGER, 1989), the use of symbolism (WHITEHEAD, 1987), the Greek episteme (LIZCANO, 1993), and above all rules and agreements (SEGATTO, 2010). The results of the research are pointed out as usual rule of thumb, preferably, unlike what happens with a single formula of rigor in translation. way of solving it. We also noticed that there are some problems of translating the natural language into a mathematical language and vice versa.

Author Biographies

Dailson Evangelista Costa, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI), da Universidade Federal do Pará (UFPA), com bolsa de estudo da CAPES (2012/2013). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Tocantins (UFT-2012).

Mônica Suelen Ferreira de Moraes, Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI), da Universidade Federal do Pará (UFPA), com bolsa de estudo da CAPES (2011/2013). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA-2010).

Marisa Rosâni Abreu Silveira, Universidade Federal do Pará

Possui Graduação em Matemática-Licenciatura Plena (1985), Especialização em Matemática (1988), Especialização em Filosofia do Conhecimento e da Linguagem (1995) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Mestrado em Educação (2000) e Doutorado em Educação (2005) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul com Estágio Doutoral na Universidade de Paris 7 e Estágio Pós-Doutoral no Institut d?Histoire et de Philosophie des Sciences et des Techniques da Université Paris 1 (Sorbonne). Atualmente é professora associada ao Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática e professora do Curso de Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens da Universidade Federal do Pará, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem da Matemática, discurso pedagógico, construção do conceito matemático, linguagem matemática, matemática e linguagens, tradução de textos matemáticos. Vice-Coordenadora do Polo Acadêmico UFPA/REAMEC. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem Matemática.

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Published

2018-10-15

Issue

Section

Artigos Científicos