About Curriculum and knowledge: the discourses that make teachers of Biology

Authors

  • Sandra Nazaré Dias Bastos Universidade Federal do Pará
  • Silvia Nogueira Chaves Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885

Keywords:

Curriculum, Science Education, Teacher training, Subjectivity

Abstract

The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences of the Campus of Bragança and influence the construction of the subject Biology Teacher. We took as empirical corpus the Catalog of Undergraduate and Graduate Studies from the Center of Biological Sciences of UFPA, a document that brings together course plans of the curriculum that ran from 1997 to 2004. Our analyzes show a curriculum basically focused on the health area, even if it was intended for teacher training. The omnipresence of contents and practices from the field of Medicine silences training components that are intended to prepare for teaching. The result is the development of a vision that enunciates teaching as a side effect, of what is presumed to be a good training in the "scientific" area. The effects of these practices reverberate in the formation of a professional who desires and values specific knowledge, minimizing the other knowledge, especially those of the pedagogical field. The hierarchy of knowledge produces a professional teacher who wishes to live the "glamorous" side of Biology, usually related to conducting research in specific areas such as Genetics and Ecology, as an alternative to the "monotonous" life inside the classroom.

Author Biographies

Sandra Nazaré Dias Bastos, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação em Ciências, Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Faculdade de Ciências Biológicas, Instituto de Estudos Costeiros, Campus Universitário de Bragança.

Silvia Nogueira Chaves, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação. Professora Associada IV do Instituto de Educação Matemática e Científica da Uiversidade Federal do Pará

References

APPLE, M.. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A.F. e SILVA, T. T. (orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 11ª edição. São Paulo, Cortez : 2009.

AYRES, M. O Centro de Ciências Biológicas. In: Mello. Alex Bolonha Fiúza. (org.) UFPA 50 anos: Relatos de uma Trajetória. Universidade Federal do Pará. Belém: EDUFPA, 2007.

CHAVES, S. N. Reencantar a Ciência, Reinventar a Docência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

DARSIE, C.; ZAGO, L.F. Onde andará o homem do Marlboro? Corpo-currículo, gênero, saúde em imagens de fumantes. In: SANTOS, L. H.S.; SUSIN, L.; DARSIE, C.; ZAGO, F. Formação de Professores/as em um mundo em transformação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2014.

FOUCAULT, M. A arqueologia do Saber. 7ª edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, M. A Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, M. As Palavras e as Coisas: uma arqueologia das Ciências Humanas. 9ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

GONÇALVES, J. F. G. Práticas Discursivas e Subjetivação Docente: Uma Análise do Discurso Pedagógico sobre Formação de Professores no Curso de Pedagogia da UFPA. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Educação. Universidade Federal do Pará. 2005

GOODSON, I. F. História do Currículo, profissionalização e organização social do conhecimento: paradigma para a história da Educação. In: GOODSON, I. F. Currículo: Teoria e História. 9ª Edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

JACOB, F.. A Lógica da Vida: uma história da hereditariedade. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

JANDREY, C. M. Nossa Saúde está no prato? Questionando produções de Educação e Saúde. In: SANTOS, L. H. S.; SUSIN, L.; DARSIE, C.; ZAGO, F. Formação de Professores/as em um mundo em transformação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2014.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T.. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 11ª edição. São Paulo, Cortez : 2009.

PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisa pós críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, D. E; PARAÍSO, M. A. (orgs). Metodologias de Pesquisas Pós-Críticas em Educação. 2ª edição. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

REIS, M.; BASTOS, S.N.D.; SIQUEIRA-MENDES, F. Catálogo de Graduação e Pós Graduação do Centro de Ciências Biológicas. Belém- Pará. Editora Universitária da UFPA, 1996.

ROSE, N. Como se deve fazer a história do eu? Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 26, n. 01, p. 33-57, 2001.

SANTOS, L. H. S. O corpo que pulsa na escola e fora dela. In: WORTMANN, M.L.C.; SANTOS, L.H. S.; RIPOLL, D.; SOUZA, N.G. S.; KINDEL, E. A. I. (orgs.) Ensaios em Estudos Culturais, Educação e Ciência; A produção cultural do corpo, da natureza, da Ciência e da Tecnologia: Instâncias e Práticas Contemporâneas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos