Record books as a strategy in ecology education: fundations historical in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.4888Keywords:
education, teacher training, nature of science, ecologyAbstract
The article brings a bibliographic review about the historical bases of Ecology with a didactic activity, demonstrating the importance of Brazil for the development of Ecology, based on the History and Philosophy of Biology. The activity was accomplished with students of the last year of high school in a public school in Goiânia, Goiás. We used three biology classes to organize the activity in three different moments: (1) classes-dialogue about naturalist journeys; (2) practical activity about what nineteenth-century naturalists did. We provided to each student a “log book” to make notes about the activity; and (3) class about the “log books” of Eugen Warming, nineteenth-century naturalist, comparing with the students works. The analysis of student’s log books showed that, although Warming’s method (texts, illustrations and collections) had not been detailed, they followed similar principles. Therefore, we realized this type of approach is specific and exact, avoiding generalizations. The HFB can help the future teacher to understand better the science that teaches, from epistemological aspects to the social and historical relations.References
ALARCÃO, I. Escola reflexiva: nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
ANDRADE, K. dos S; BASTIANI, C. Viajantes naturalistas do século XIX na região da Província de Goiás: levantamento de topônimos indígenas. Antares, v.4, n. 8, p. 196-184, jul./dez. 2012.
BRANDO, F. da R.; ANDRADE, M. A. B. S.; MEGLHIORATTI, F. A.; CALDEIRA, A. M. A. Contribuições da epistemologia e da história da ecologia para a formação de professores e pesquisadores. Filosofia e História da Biologia, v. 7, n. 2, p. 181-200, 2012.
BRAGA, P. D. Leopoldina de Habsburgo, rainha de Portugal. Escola Superior de Educação de Almeida Garrett, Lisboa, v. IV, p. 233-245, 2006.
CAMPOS, M. C. da C.; NIGRO, R. G. Teoria e prática em ciências na escola: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 2009.
FLORI, M. Warming descobre o Brasil. Folha do Meio Ambiente. Editora Ltda, acervo digital, 2013. Disponível em: http://www.folhadomeio.com.br/publix/fma/folha/2013/07/2johannes242.html. Acesso em 08 jul. 2014.
GIL PÉREZ, D.; MONTORO, I. F; ALÍS, J. C; PRAIA, J; Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
KLEIN, Aldo Luiz (Org.). Eugen Warming e o cerrado brasileiro. São Paulo: UNESP, 2002.
LAGOA SANTA. Prefeitura de Lagoa Santa – MG. Homenagem ao Pai da paleontologia brasileira. Disponível em http://www.lagoasanta.com.br/homem/peter.htm. Acesso em: 08 jun. 2015.
LISBOA, K. M. Viagem pelo Brasil de Spix e Martius: quadros da natureza e esboços de uma civilização. Rev. Bras. de Hist. São Paulo, v. 15, n. 29. p. 73-91, 1995.
MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p.164-214, 1995.
MELZER, M. e AIRES, J. A. A História do desenvolvimento da teoria atômica: um percurso de Dalton a Bohr. Amazônia, Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.11 (22) Jan-Jun 2015. p.62-77.
MOREIRA, M. A., ZYLBERSZTAJN, A., DELIZOICOV, D. & ANGOTTI, J. A. P.. O papel do laboratório no ensino de ciências. In: I Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências, Porto Alegre - RS, 1997.
PAZ, de O. de S.; OLIVEIRA, A. A.; SILVA, C. T.; HIRAOKA, A.; PEGORETTI, R. F. Caderneta de campo: importante material didático para as aulas de campo de geografia. LaboGeo – UFPR, 2014. Disponível em http://bit.ly/2DIVVgR. Acessado em 24/01/2016.
POLINARSKI, C. A.; DALZOTTO, E.; NUNES, M. J. C. Da história natural da Ecologia como área de estudos para a Biologia. In: II Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2010.
SOUZA, R. B. F. Contribuições de atividades experimentais investigativas na aprendizagem de conteúdos microbiológicos. Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Mato Grosso, MT, 2014.