Chemistry teaching in different social contexts
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.4898Keywords:
chemistry teaching, social context, pedagogic discourseAbstract
This article presents the development of a research program on the teaching of chemistry guided by a theoretical framework of the Sociology of Education, and discusses its main results. Under a comparative analysis perspective, the pedagogical practices of teachers of chemistry teachers who teach in schools of different social contexts were been characterized by a set of indicators related to the rules of pedagogical discourse and were associated to the macrossocial issues of power and control, according to the theory by Basil Bernstein. The article presents the most relevant results obtained, highlighting the characteristics less favorable to the acquisition of scientific knowledge and skills, and which often constitute the practices observed in the schools where study the most needy students of the social spectrum. On the other hand, some results also show that, by altering some of these characteristics, teachers can increase student’s performance. These results have implications for the education of chemistry teachers and for public policies. The final part discusses the further unfolding and new directions for future research related to this program.References
BERNSTEIN, B. Poder, educación y conciencia: sociología de la trasmisión cultural. Barcelona: El Roure, 1990.
BERNSTEIN, B. Class, codes and control. Volume IV: The structuring of pedagogic discourse. New York: Routledge, 2003.
BOHLMANN, N.; GELLERT, U.; STRAEHLER-POHL, H. Investigando las desigualdades sociales en aulas de matemáticas: logros y expectativas. Didáctica e, n. 1, p. 26-44, 2017.
BOURDIEU, P. Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2013.
MAINARDES, J.; STREMEL, S. A teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 31- 54, 2010. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/ article/view/24114/17092. Acesso em 18/09/2017.
MORAIS, A. M.; NEVES, I. P. Pedagogic social contexts: studies for a sociology of learning. In: MORAIS, A.M. et al. (eds.). Towards a sociology of pedagogy: the contribution of Basil Bernstein to research. New York: Peter Lang, 2001. p. 185-221.
MORAIS, A. M.; NEVES, I. P. A teoria de Basil Bernstein: alguns aspectos fundamentais. Práxis Educativa, v. 2, n. 2, p. 115-130, 2007.
MORAIS, A. M.; NEVES, I. P. Vertical discourses and Science education: analyzing conceptual demand of educational texts. In: VITALE, P.; EXLEY, B. (Eds.). Pedagogic rights and democratic education: Bernsteinian explorations of curriculum, pedagogy and assessment. London: Routledge, p. 174-191, 2016.
ROSÁRIO, D. G.; DINIZ, C. W. P. Panorama da educação brasileira: contribuições para uma política baseada em evidências. AMAZÔNIA: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 5, n. 9-10, p. 48-57, 2008.
SANTOS, A. B. Caracterização de uma prática pedagógica de Química no Ensino Médio: aproximações e distanciamentos em torno da pedagogia mista. 2016. 156 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Programa de PósGraduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2016.
SANTOS, A. B.; TRINDADE, J. S.; SANTOS, B. F. Regras de sequência e de ritmo na prática pedagógica de Química: considerações sobre o conceito de pedagogia mista. In: XVIII ENEQ: Encontro Nacional de Ensino de Química. Anais...Florianópolis, 2016.
SANTOS, B. A aquisição de saberes e competências didáticas no estágio supervisionado da formação do professor de Química. 2017. 208 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2017.
SANTOS, B.; SANTOS, B. F. Aquisição de saberes e competências didáticas no estágio supervisionado da formação do professor de Química: um estudo baseado nas regras discursivas. Enseñanza de las Ciencias, v. 35, n. extraordinário, p. 2343-2347, 2017.
SANTOS, B. F. Contribuições da sociologia de Basil Bernstein para a pesquisa sobre linguagem e interações discursivas nas aulas de ciências. In: SANTOS, B. F.; SÁ, L. P. (Orgs.). Linguagem e ensino de ciências: ensaios e investigações. Ijuí: Editora da Unijuí, 2014, p. 55- 66.
SANTOS, B.F.; SANTOS, K. N.; SILVA, E. S. Interações discursivas em aulas de Química ao redor de atividades experimentais:uma análise sociológica. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 227-246, 2014.
SANTOS, K. S. A instrução da tarefa: uma análise de aulas de Química como contribuição à modelização do ensino.2015. 177 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2015.
SANTOS, L. L. C. P. Bernstein e o campo educacional: relevância, influências e incompreensões. Cadernos de Pesquisa, n. 120, p. 15-49, 2003.
SILVA, E. S. A remodelagem de uma prática pedagógica em torno das regras discursivas e hierárquicas no ensino de Química: contribuições da sociologia de Basil Bernstein. 2015. 310 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2015.
SILVA, E. S.; SANTOS, B. F. El remodelado de una práctica pedagógica de Química que altera características sociológicas. In: LORENZO, M. G.; ODETTI, H. S. (Orgs.). Comunicando la ciencia. Avances en investigación en didáctica la ciencia.Santa Fe: Ediciones UNL, 2018, p. 37-54.
SILVA, R. L.; SOUZA, G. M. S.; SANTOS, B. F. Questionamentos em aulas de Química: um estudo comparativo da prática pedagógica em diferentes contextos sociais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 1, 2018 (No prelo).
SOUZA, G. M. S.; SANTOS, B. F. The influence of social context in the pedagogical practice of a chemistry teacher. In: 12th ESERA: European Science Education Research Association. Proceedings… Helsinki, 2016.
SOUZA, R. V. Professores de Química que também lecionam Física: um estudo comparativo sobre a prática pedagógica. 2017. 206 f. Dissertação. (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2017.
SOUZA, R. V.; SILVA, R. L.; SANTOS, B .F. Intradisciplinaridade e interdisciplinaridade na prática pedagógica de um professor licenciado em Química que também leciona Física. In: XI ENPEC: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais...Florianópolis, 2017.