Environmental issues in the Amazon: what give rise the images in the students of a school of Boa Vista / RR and the looks of teaching and school management
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.4918Keywords:
Keywords, teacher education, science education, elementary school, environmental educationAbstract
The study was conducted at a municipal school of Boa Vista/RR with the objective of analyzing the speeches in relation to issues of environment, education and society. Initially, images were presented to the students to attribute three words. The results were presented to two teachers and a manager through a semi-structured interview. In the fifth year there was a decrease in the repertoire of words in search of a "right" answer, without adjective unlike the 3rd and 4th years. There was a drastic reduction in the fifth year and even lack of aesthetic sense when analyzing the images. With regard to teachers and the manager, the emphasis was on the issues linked to the school knowledge, this element is predominant in relation to the knowledge obtained in other instances, such as the media. Studies of this nature can be constituted in relevant strategies as subsidies for the construction of educational practices in basic education.References
ASSAD, L. Uma Amazônia pintada de azul. Ciência e Cultura, v. 62, n. 3, 2010.
BARBOSA, L. M.; FONSECA, B.; DAL-FARRA, R. A.; LOPES, L. A. Teaching science education with poetry. Creative Education, v. 5, n. 19, 1745-1749p. 2014.
CURRAN, J. El nuevo revisionismo en los estudios de comunicación: una revaluación. In: CURRAN, J., MORLEY, D., WALKERDINE, V. Estudios culturales y Comunicación. Barcelona: Paidós, 1998a.
CURRAN, J. Repensar la comunicación de masas. In: CURRAN, J., MORLEY, D., WALKERDINE, V. Estudios culturales y Comunicación. Barcelona: Paidós, 1998b.
DANIEL, T. C. Whither scenic beauty? Visual landscape quality assessment in the 21st century. Landscape Urban Planning, v. 54, n. 1-4, p. 267-281, 2001.
FERREIRA, A. G. C.; BARBOSA, A. M.; TEIXEIRA, A. L.; GUIMARÃES, I. O.; ALMEIDA, R. M. Avaliação da percepção ambiental dos estudantes de uma escola privada no município de Md. anaus-AM. Anais do 2° Simpósio em Educação em Ciências na Amazônia, VII Seminário de Ensino de Ciências na Amazônia, set. 2012.
FERNANDES, D. G., MIGUEL, J. R. Contribuições de uma aula de campo para a aprendizagem de conhecimentos científicos nos anos iniciais do ensino fundamental. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n. 28, jul-dez, p.64-77, 2017.
FETTER, R.; HENKE-OLIVEIRA, C.; SAITO, C. H. Técnicas de Viewshed para planejamento de trilhas de visitação em Unidades de Conservação da Natureza. Revista Brasileira de Biociências, v. 10, n. 1, p. 94-102, 2012.
GOTTSCHALK, S. Postmodern sensibilities and ethnografic possibilities. In: BANKS, A. & BANKS, S. (Ed.). Fiction & social research. California: Sage publications, 1998. p. 205-233.
HALL. S. A centralidade da cultura. Revista Educação e Realidade, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul/dez. 1997a.
HALL, S. Representation-Cultural Representations and Signifying Pratices. London: The Open University/Sage Publications, 1997b.
HARVEY, D. Condição Pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1992.
INPE - Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Monitoramento da Floresta Amazônica Brasileira por Satélite. Banco de dados PRODES. 2011.
KANAI, J. M.; OLIVEIRA, R. S.; SILVA, P. R. F. Pavimentando Roraima: a BR-174 como exemplo das lógicas neoliberais de transnacionalização do território na Amazônia Ocidental. Sociedade & Natureza, v. 24, n. 1, p. 67-82, 2012.
KELLNER, D. A cultura da mídia. Bauru: EDUSC. 2001.
MARTINI, D. Z.; SCOLASTRICI, A. S. S.; NORA, E. L. D.; MOREIRA, M. A. Unidades de conservação como estratégia para a redução do desmatamento na Amazônia: o caso do Parque Estadual Monte Alegre. Ambiência Guarapuava, v. 8, n. 2, p. 333-343, 2012.
MARTINS, R. Aconchegos entre arte e imagem, cultura e ensino. Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “Entre Territórios”, 19, Cachoeira, Bahia, Anais..., 2010. Disponível em: www.anpap.org.br/anais/2010/pdf/ceav/raimundo_martins_da_silva_filho.pdf. Acesso em 21 de setembro de 2014.
MELO, V. F.; GIANLUPPI, D.; UCHÔA, S.C.P. Caracterização edafológica dos solos do Estado de Roraima. Embrapa Roraima. Boletim de Pesquisa e Desenvolvimento, 01, 2003.
MORLEY, D. Populismo, revisionismo y los “nuevos” estudios de audiencia. In: CURRAN, J., MORLEY, D., WALKERDINE, V. Estudios culturales y Comunicación. Barcelona: Paidós, 1998b. p. 417-437.
NELSON, C.; TREICHLER, P. A.; GROSSBERG, L. Estudos culturais em educação. In: SILVA T. T. (org.). Alienígenas na Sala de Aula. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 7-38.
ROCHA, A. G.; GHENO, S. R.; LOUREIRO, J. L.; DAL-FARRA, R. A. School backyard drawings by kindergarten students: An interdisciplinary experience in the south of Brazil. Creative Education, v. 6, n. 20, p. 2136-2140, 2015.
ROCHA, V. B.; SILVA, P. R. F. A emergência de novos lugares na Amazônia brasileira: a influência da rota BR-174 no estado de Roraima. Revista Geonorte, Edição Especial 3, v. 7, n. 1, p. 898-909, 2013.
SANTOS, R. O.; DINIZ, A. M. A. Impactos sócio-ambientais na fronteira agrícola de Roraima. Anais do XIV Encontro Nacional de Estudos Populacionais, ABEP, Caxambú-MG, 20-24 de setembro de 2004.
SANTOS G.M.; FERREIRA E. J. G. Peixes da Bacia Amazônica. In: Estudos Ecológicos de Comunidades de Peixes Tropicais (Ed. R.H. Lowe-Mcconnell), pp. 345-373. Edusp, São Paulo, 1999.
SANTOS, W. J. dos; SILVA, I. P. da. Potencialidades do filme de ficção Avatar para a alfabetização científica dos sujeitos no contexto da educação básica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n. 28, jul-dez, p.51-63, 2017.
SILVA, S. C.; PIZA, A. A. P.; VIEIRA, F. C. B. Percepção ambiental de estudantes do 6° ano do ensino fundamental sobre o meio ambiente. Anais do VIII Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 8, n. 6, p. 197-205, 2012.
SOLI, H. Amazônia: fundamentos da ecologia da maior região de florestas tropicais. Petrópolis: Vozes, 1985.
VALDUGA, M.; DAL-FARRA, R. A. Saneamento básico: práticas educativas no ensino fundamental. Acta Scientiae, v. 17, n. 3, p. 766-780, 2015.