Perceptions of high school chemistry teachers about problem and exercise
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.5016Keywords:
resolução de problemas, exercício, ensino de químicaAbstract
The present research reports an investigation with Chemistry teachers of public high school of Recife, Pernanbuco, Brazil, that aimed to identify and analyze the perceptions of these teachers about the terms problem and exercise. For that, a semi-structured interview was conducted with each teacher mediated through a questionnaire. The treatment of the data was carried out in the light of the Analysis of Content proposed by Bardin. The results showed that most teachers have a simplistic view about problem not taking into account some aspects that are inherent in a problem. Only two teachers presented a broader view of the problem, considering their methodological point of view. In addition, the subjects have an inadequate perception about problem and exercise presenting confusion regarding the distinction of these terms. In contrast, the perception presented by most of the subjects about exercise corroborates with the ideas of authors of the area of problem solving.The study suggests a proposal for continuing education that involves reflections on teaching and learning based on problem solving.References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: MEC, 2015.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; GIL PÉREZ, D.; CARRASCOSA, J.; MARTINEZ -TERRADES, F. A Emergência da Didáctica como Campo Específico de Conhecimento. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v.14, n.1, p.155-195, 2001.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 4 ed., 2011.
FERNANDES, L. S. Análise de Tendências de Pesquisa sobre a Resolução de Problemas em Química. 2014. 114f. Dissertação. (Mestrado em Ensino das Ciências). Programa de PósGraduação em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2014.
FERNANDES, L. S.; CAMPOS, A. F. A abordagem de ligação química numa perspectiva de ensino por situação-problema. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. Extra, p. 03211-3215, 2013.
FERNANDES, L. S.; CAMPOS, A. F. Elaboração e Aplicação de uma Intervenção Didática utilizando Situação-Problema no ensino de Ligação Química. Experiências em Ensino de Ciências, Mato Grosso, v.9, n.1, p. 37-49, 2014.
FREIRE, M. S.; SILVA, M. G. L. Como formular problemas a partir de exercícios? Argumentos dos licenciandos em Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Espanha, v. 12, n. 1, p. 191-208, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
FERREIRA, I. M.; SANTOS, F. L.; CAMPOS, A. F. Abordagem de Ligação Metálica numa Perspectiva de Ensino por Situação-Problema. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Paraná, v. 9, n. 2, p. 93-107, 2016.
FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino experimental de química: uma abordagem investigativa contextualizada. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010.
FREITAS, A. P.; BATINGA, V. S. T. Análise de aspectos teóricos e metodológicos em algumas pesquisas sobre a resolução de problemas em Química. In: MEMBIELA, P; CASADO, N.; Percepções de professores de Química do nível médio sobre problema e exercício.
FREITAS e CAMPOS 165 Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.13(28) Jul-Dez 2017. p.151-165. CEBREIROS, M. I. La enseñanza de las ciencias: desafíos y perspectivas. Santiago de Compostela: Educación Editora, 2015.
FREITAS, A. P.; BATINGA, V. T. S.; CAMPOS, A. F. Panorama da produção acadêmica sobre resolução de problemas em química em trabalhos apresentados no Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 3, n. 1, p. 87-106, 2017.
GOI, M. E. J.; SANTOS, F. M. T. Reações de combustão e impacto ambiental por meio de resolução de problemas e atividades experimentais. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 203-209, 2009.
JÚNIOR, M. S. L. P.; NETO, J. E. S. Situações-problema como Estratégia Didática para o Ensino dos Modelos Atômicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Paraná, v.8, n. 3, p. 181-201, 2015.
LACERDA, C. C.; CAMPOS, A. F.; MARCELINO JR., C. A. C.; Abordagem dos Conceitos Mistura, Substância Simples, Substância Composta e Elemento Químico numa Perspectiva de Ensino por Situação-Problema. Química Nova na Escola, São Paulo,v. 34, n.2, p. 75-82, 2012.
LOPES, J. B. Resolução de problemas em física e química: modelo para estratégias de ensino-aprendizagem. Lisboa: Texto Editora, 1994.
LOPES, R, M.; SILVA FILHO, M. V.; MARSDEN, M.; ALVES, N. G. Aprendizagem baseada em problemas: uma experiência no ensino de química toxicológica. Química Nova, São Paulo, v.34, n.7, p.1275-1280, 2011.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOLINÉ, M. R. G. Factores que influyeneneléxito de losestudiantes al resolver problemas de química. Enseñanza de lasciencias, Barcelona, v. 25, n. 1, p. 59-72, 2007.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 7 ed., 2016.
OLIVEIRA, E.; ENS, R. T.; ANDRADE, D. B. F.; MUSSIS, C. R. Análise de Conteúdo e Pesquisa na Área da Educação1. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 4, n. 9, p. 1-17, 2003.
POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.
QUÍLEZ, J. Análisis de problemas de selectividad de equilibrio químico: errores y dificultades correspondientes a libros de texto, alumnos y profesores. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 24, n. 2, p. 219-240, 2006.
RAMIREZ CASTRO, J. L.; GIL-PÉREZ, D.; MARTÍNEZ TORREGROSA, J. La resolución de problemas de física y de química como investigación. Madrid: CIDE/MEC, 1994.
SOARES, E. C. A.; FERNANDES, L. S.; CAMPOS, A. F. A Resolução de Problemas e Exercícios na Formação de Professores de Química. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 2, n. 1, p. 41-52, 2016.