The (mathematical) modelling implicit in the works of a dressmaker
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.5239Keywords:
modelling mathematics, narratives, creative processes, dressmakerAbstract
This article aims to make a comparative analysis between the processes used by a dressmaker in her professional work, and the procedures of modelling (mathematics). The collaborator of this research was a professional from the south of Brazil who works with exclusive and large scale clothing production. The same granted interview through narratives. As a methodological procedure, mapping was used in educational research, organized in two moments: data apprehension through narratives of the collaborator of this research; and significance of this information - identification, understanding and careful analysis of the interviewee's narratives. As a result, it can be seen that the dressmaker, although she does not have knowledge about the use of modeling in her work, uses these procedures to elaborate and produce clothes for her clients.References
AROUCA, Carlos A. C. Arte na escola: como estimular um olhar curioso e investigativo nos alunos dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Editora Anzol, 2012.
BASSANEZI, R. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. 2ª reimpressão São Paulo: Contexto, 2010.
BASSANEZI, R. Modelagem matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem e Processo Cognitivo. In: Conferência Nacional de Modelagem e Educação Matemática – CNMEM, 3, 2003. Piracicaba. Anais. Piracicaba, 2003.
BIEMBENGUT, M.S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e etnomatemática: pontos (in)comuns. In: Congresso Nacional de Etnomatemática, 1, 2000. São Paulo. Anais. São Paulo, 2000.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática e implicações no ensino e aprendizagem de matemática. 3. ed. Blumenau: Edifurb, 2007.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática no ensino fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014.
BIEMBENGUT, M.S. HEIN, N. Modelagem Matemática no Ensino. 5ª ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 1994.
BLUM, W. et al. Modelling and Applications in Mathematics Education. New York: Springer, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso: 3 jun.2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: 2013.
BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 9. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: 1999.
GEORGE, F. Modelos de Pensamentos. Trad. Mário Guerreiro. Petrópolis: Vozes, 1973.
KANT, I. Primeira Introdução à Crítica do Juízo. Trad. de Torres Filho, R. R. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86. LINCOLN, Y.; GUBA , E. Naturalistic inquiry. New York: Sage, 1991.
MADRUGA, Z. E. F. A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de diferentes pesquisadores. Boletim do LABEM, v. 8, n. 14, jan/jun. de 2017a.
MADRUGA, Z. E. F. A perspectiva „etnomodelagem‟ presente nos fazeres de um coreógrafo. Revista Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 22, n. 2, p. 57-69, jul. 2017b.
MADRUGA, Z. E. F. Pessoas que criam: projeto interdisciplinar utilizando princípios de modelagem matemática na Educação Básica. In: Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, 7, 2013: Montevideo. Anais. Montevideo, 2013.
MADRUGA, Z. E. F. Processos criativos em diferentes contextos: possibilidades de aprender com modelagem. 2016. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. A árvore do conhecimento. Trad. Jonas Pereira dos Santos. Campinas: Editora Psy II, 2003.