Potencialidades do filme de ficção Avatar para a alfabetização científica dos sujeitos no contexto da educação básica

Authors

  • Wagner José dos Santos Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Ivanderson Pereira da Silva Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i28.5290

Keywords:

Avatar, movie, scientific literacy

Abstract

This paper has investigated the potential of the fiction movie Avatar for the development of curricula whose guiding principle is the Science, Technology, Society and Environment (CTSA) approach and which are focused on the scientific literacy of subjects in the context of basic education. For this, the methodological resources of screen ethnography were explored to explore problematizing scenarios that favor the scientific literacy process of the subjects from the science fiction movie Avatar. As results of this research movement, we observe that from a work aimed at the construction of CTSA curricula it is possible to problematize through the scenes of the Avatar movie, questions related to the origin of life; sustainability; physical phenomena such as gravitation and magnetism; fauna and flora; theory of species evolution; cultural, ethical and religious aspects that are necessary and necessary for the scientific literacy process of the subjects. In addition, the visual appeal of the movie associated with the surrounding storyline can help awaken interest in science, not only in biology, but also in sociology, philosophy, religious education, geography, physics, and chemistry. The notes made in the work demonstrated that the movie can help in the development of a pedagogical work in the different areas of knowledge or in interdisciplinary projects.

Author Biographies

Wagner José dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professor efetivo de Biologia da rede Estadual de Ensino do Estado de Alagoas. Graduado do curso de Ciências Biológicas - Licenciatura - pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Pós graduado (lato sensu) em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Internacional (UNINTER). Estudante de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFAL, vinculado à linha de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e Matemática. É membro do Grupo de Estudos em Educação, Mídias, Tecnologias e Sociedade (GEEMTS) engajado nos estudos da linha de Educação em Ciências.

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Licenciado em Física (UFAL/2008), Especialista em Mídias na Educação (UFAL/2010), Mestre (UFAL/2010) e Doutor (UFAL/2016) em Educação. Atualmente é professor da área de "Ensino de Física - Educação a Distância", lotado no Campus de Arapiraca da Universidade Federal de Alagoas. Atua na Graduação nos Cursos de Licenciatura em Física e Pedagogia e está vinculado ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFAL, na linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e Matemática. É líder do Grupo de Estudos em Educação, Mídias, Tecnologias e Sociedade (GEEMTS) e tem experiência com pesquisa em Mídias, Tecnologias, Diversidade Sexual e de Gênero, Educação em Ciências e Formação de Professores.

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Published

2017-12-30

Issue

Section

Artigos Científicos