Phases of digital technologies in the mathematical exploitation in a classroom: from graphic calculators to intelligent cellulars
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.5305Keywords:
graphic calculator, dynamic mathematics software, smartphone, mathematics educationAbstract
This paper reports researches related to the use of Technologies in mathematical exploration in different phases of digital technologies. These phases begins in the eighties and go through these days, in a way that each phase is not separated from the other. For this purpose, we emphasize one activity, which was investigated in different media like graphic calculators, computers and smartphones, discussing the possibilities and limitations of each media. We stress that smartphones are the biggest trend in digital technologies in Basic Mathematics Education. With the discussion carried out we point that the success of one activity with the use of technology is related to its preparation, when it favours the investigation and creation of conjectures to the students. Besides, factors like lack of teacher training to the use of technology when teaching Mathematics, rigid curriculum and difficulties while preparing activities with technologies create barriers to teachers.References
ANDRADE, P. F. A sala de aula de Matemática: Influências de um curso de formação continuada sobre o uso do GeoGebra articulado com atividades matemáticas. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017.
AXT, M. A Escola frente às tecnologias - pensando a concepção ético-política. Caderno Temático SMED: Multimeios e Informática Educativa, Porto Alegre, p. 35-41, 2002.
BAIRRAL, M. A.; ASSIS, A. R.; SILVA, B. C. C. C. Toques para ampliar interações e manipulações touchscreen na aprendizagem em geometria. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, VI, 2015, Pirenópolis. Anais... Goiás: UEG, 2015.
BARROS, A. P. R. M. Contribuições de um Micromundo composto por recursos do GeoGebra e da Coleção M³ para a aprendizagem do conceito de Volume de Pirâmide. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
BONAFINI, F. C. Explorando conexões entre a matemática e a física com o uso da calculadora gráfica e do CBL. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.
BORBA, M. C. Coletivos seres-humanos-com-mídias e a produção matemática. In: Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática, 2002, Curitiba. Anais... Curitiba: SBPEM, SBEM, 2002. p. 135–146.
BORBA, M. C. Calculadoras Gráficas e Educação Matemática. In: Série Reflexão em Educação matemática. Orgs.:FAINGUELERNT, E. K.; GOTTILIEB, F. C. Rio de Janeiro / MEM / USU: Editora Art Bureau, 1999.
BORBA, M. C.; LACERDA, H. D. G. Políticas Públicas e Tecnologias Digitais: Um Celular por Aluno. In: Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v.17, n.3, p.490-507, 2015.
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Pesquisas em Informática e Educação Matemática. In: Educação em Revista, no 36, p. 239-253. Belo Horizonte: 2002.
BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-With-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: information and communication technologies, modeling, experimentation and visualization. v. 39, New York: Springer, 2005.
BRAGA, L. S. Tecnologias Digitais na Educação Básica: Um retrato de aspectos Evidenciados por Professores de Matemática em Formação Continuada. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
BRASIL. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. v. 1. Brasília-DF: Ministério da Educação e do Desporto, 2002.
CHINELLATO, T. G. O uso do computador em escolas públicas estaduais da cidade de Limeira/SP. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
DOMINGUES, N. S. Investigando as propriedades dos determinantes de matrizes com uso de celulares inteligentes. In: Congresso internacional TIC e Educação, IV...Lisboa. Anais...Lisboa: ticEDUCA, 2016.
DOMINGUES, N. S.; HEITMANN, F. P.; SOBRINHO, G. A. L. Vivências e pesquisas: compondo uma história das tecnologias em 20 anos de GPIMEM. In: BORBA, M. C.; CHIARI, A. S. S. Tecnologias Digitais e Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, p.113-139, 2013.
FARIA, R. W. S. C. RACIOCÍNIO PROPORCIONAL: Integrando Aritmética, Geometria e Álgebra com o GeoGebra. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
FARIA, R. W. S. C.; JAVARONI, S. L. ; MALTEMPI, M. V.; CHINELLATO, T. G.; FONTANA, C. E. A. G.; SILVA, F. F. Relato de um curso desenvolvido com professores de Matemática atuantes do sexto ao nono do Ensino Fundamental. In. III Congresso Nacional de Formação de Professores (CNFP) e XIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores (CEPFE). Anais...Águas de Lindóia, 2016.
FARIA, R. W. S. Padrões Fractais: Contribuições ao Processo de Generalização de Conteúdos Matemáticos. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro - SP, 2012.
GRACIAS, T. A. S. Calculadoras Gráficas: uma proposta didático-pedagógica para o tema funções quadráticas. 1996. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) –Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1996.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostras de Domicílio: Acesso à Internet e à Televisão e Posse de Telefone Móvel Celular para Uso Pessoal em 2013. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.
KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas: Papirus, 2013.
LADEIRA, V. P. O Ensino de Funções em um Ambiente Tecnológico: uma investigação qualitativa baseada na teoria fundamentada sobre a utilização de dispositivos móveis em sala de aula como instrumentos. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Outro Preto, 2015.
MALTEMPI, M. V.; MENDES, R. O. Tecnologias Digitais na Sala de Aula: Por que não? In: IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 2016, Lisboa/Portugal. Anais... Lisboa/Portugal: [s.n.], 2016.
MAZZI, L. C. Experimentação-com-GeoGebra: revisitando alguns conceitos da Análise Real. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
NASCIMENTO, H. J. Construção do conceito de função matemática: um estudo colaborativo sobre a concepção e uso do aplicativo móvel Funcionalidade. 2014. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências na Educação Básica) – Universidade Grande Rio, Duque de Caxias, 2014.
OLIVEIRA, F. T. A inviabilidade do uso das tecnologias da informação e comunicação no contexto escolar: o que contam os professores de matemática? 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)- Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
OLIVEIRA, G. P.; MARCELINO, S. B. Adquirir Fluência e Pensar com Tecnologias em Educação Matemática: Uma proposta com o software superlogo. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 816–842, 2015.
OZAKI, A. M.; VASCONCELLOS, E. A Revolução Digital. p.115-150. In: Sociedade da informação: os desafios da era da colaboração e da gestão do conhecimento. Organizadores: POLIZELLI, D. L.; OZAKI, A. M. São Paulo: Saraiva, 2008.
PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic books, 1980.
PAULO, R. M.; FIRME, I. C. O Programa Acessa Escola: um Espaço para Atuação com as TIC. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS TIC NA EDUCAÇÃO, 2014, Lisboa/Portugal. Anais...Lisboa/Portugal: [s.n.], 2014.
PERALTA, P. F. Utilização das Tecnologias Digitais por Professores de Matemática: um olhar para a região de São José do Rio Preto. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
RIBAS, A. S.; SILVA, S. C. R.; GALVÃO, J. R. Possibilidades de usar o telefone celular como ferramenta educacional para mediar práticas do ensino de Física: uma revisão de literatura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA, 2012, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa: SINECT, 2012. p. 1 – 12.
ROMANELLO, L. A. Potencialidades do uso do celular na sala de aula: atividades investigativas para o ensino de função. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
SANTOS, W. J. ; SILVA, I. P. Potencialidades do filme de ficção Avatar para a alfabetização científica dos sujeitos no contexto da educação básica. In: Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática - v.13. 2017. p.51-63.
SCHEFFER, N. F. Sensores, Informática e o Corpo: a noção de movimento no ensino fundamental. 2001. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.
SCUCUGLIA, R. A Investigação do Teorema Fundamental do Cálculo com Calculadoras Gráficas. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.
SELVA, A. C. V.; BORBA, R. E. S. R. O uso da calculadora nos anos iniciais do ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, E. C.; MEDEIROS, D. O.; MORELATTI, M. R. M. Avaliação dos laboratórios de informática das escolas estaduais de Presidente Prudente no contexto do programa acessa escola. In: Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação, I., 2014, Porto. Anais...Porto - Portugal: [s.n.], 2014.
SOUTO, D. L. P. Transformações Expansivas em um Curso de Educação Matemática a Distância online. 2013. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.
TORQUATO, C. Prefácio. p.9-13. In: Sociedade da Informação: os desafios da era da colaboração e da gestão do conhecimento. Organizadores: POLIZELLI, D. L.; OZAKI, A. M. São Paulo: Saraiva, 2008.
URDANETA, S. C. D.; GONZALEZ, J. L. P.; CASTILLO, A. D. Interpretação geométrica dos signos das razões trigonométricas com Geogebra. In: Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemática - v.13, 2017. p.78-89.
VALENTE, J. A. Mudanças na Sociedade, Mudanças na Educação: O Fazer e o Compreender. p.14-37. In: O Computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Gráfica UNICAMP, 1993.
ZAMPIERI, M. T.; JAVARONI, S. L. Formação Continuada de Professores de Matemática: Possibilidade de um curso semipresencial. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, II, 2014, São Carlos. Anais... São Carlos: UFSCar, 2014.