The national examination of students' performance in chemistry: comparative analysis between beginners and undergraduates

Authors

  • Edenilza Mendonça de Santana Universidade Federal de Sergipe
  • Edson José Wartha Universidade Federal de Sergipe
  • Murilo de Medeiros Sampaio Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.5458

Keywords:

critical thinking, performance testing, skills and abilities

Abstract

This article aims a classification and analysis of the general training objectives of ENADE-2014 based on the taxonomy of critical thinking. From this classification, we worked with the performance variable, corresponding to the grades obtained by the students in the questions, relating it to three other independent variables: i) course (bachelor and licentiate, considering entrants and graduates students); ii) institution (public or private) and iii) school (public or private). In the analysis of these pairs, the chi-square test was used in order to identify which variable is most relevant for the students' performance in questions that possibly demand critical thinking skills. It was verified that the questions general formation objective demand critical thinking skill for their resolution and that in the course variable, the graduate students of both courses, present superior performance in the variable institution. When the students belong to private IES, the student’s graduates present a superior performance, when students are from public IES, the students present a greater prominence in performance. In the school variable, public school students demonstrate better performance when they are graduate students. Students who have come from private schools perform better when they are beginner students.

Author Biographies

Edenilza Mendonça de Santana, Universidade Federal de Sergipe

Mestranda em Ensino de Ciências no Núcleo de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (NPGECIMA), Universidade Federal de Sergipe – UFS, São Cristóvão, Sergipe, Brasil. Graduada em Química Licenciatura pela UFS - campus Professor Alberto Carvalho, Itabaiana, Sergipe, Brasil, ORCID: 0000-0002-8030-0470

Edson José Wartha, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Licenciatura em química pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (2002) e doutorado em Ensino de Ciências pela USP (2013). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Sergipe e orientador no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (NPGECIMA). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: a) Linguajem e Cognição no Ensino de Ciências; b) Avaliação e testes de desempenho escolar; c) Análise de materiais (livros) didáticos; d) Espaços de divulgação e popularização cientifica; e) Construção e validação de unidades didáticas em contextos de aprendizagem. Atualmente está na Coordenação do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe.

Murilo de Medeiros Sampaio, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Estatística pela Universidade Federal de Pernambuco (2007), e graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2004). Atualmente, sou Professor do Departamento de Matemática(DMAI), no centro Campus Professor Alberto Carvalho, da Universidade Federal de Sergipe

References

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004.

BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015.

BRASIL. Portaria Inep nº 255, de 02 de junho de 2014.

COLE, D. R. et al. Critical thinking skills in the International Baccalaureate’s “Theory of Knowledge” subject: Findings from an Australian study. Australian Journal of Education, v. 59, n. 3, p. 247-264, 2015.

ENNIS, R. A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43 (2), 1985, 44- 48

NÚÑEZ, J. C. et al. Subgroups of attributional profiles in students with learning dificulties and their relation to self-concept and academic goals. Learning Disabilities Research & Practice, v. 20, n. 2, p. 86-97, 2005.

OLIVEIRA, F. E. M. SPSS Básico para Análise de Dados. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2007.

PRIMI, R. A validade do ENADE para avaliação da qualidade dos cursos de instituições de ensino superior. Projeto de Pesquisa. Itatiba: Universidade São Francisco, LabAPE, 2006.

PRIMI, R.; CARVALHO, L. F.; MIGUEL, F.K.; SILVA, M.C.R. Análise do funcionamento diferencial dos itens do Exame Nacional do Estudante (ENADE) de psicologia de 2006. Revista Psico-USF, v. 15, n. 3, p. 379-393, 2010.

TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Promover o Pensamento Crítico dos Alunos – Propostas Concretas para a Sala de Aula. Porto: Porto Editora, 2000.

VIEIRA, R. et al. Pensamento crítico na educação: perspectivas atuais no panorama internacional. CIDTFF, Universidade de Aveiro, 2014.

VIEIRA, R. M. Formação continuada de professores do 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico para uma educação em Ciências com orientação CTS/PC. Tese de doutoramento (não publicada), Universidade de Aveiro, 2003.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos