The students’ reflection on the task of formulating Physics questions: an overview over time

Authors

  • Atos Edwin Pereira da Silva Lucas CEFET/RJ campus Nova Iguaçu
  • Marta Maximo Pereira CEFET/RJ campus Nova Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5474

Keywords:

Metacognition, formulation of questions, Physics.

Abstract

This paper is based on the assumption that metacognition can be developed at school, through teacher mediation. It aims to investigate how the activity called "Reflexive formulation and solution of questions by students ", influenced the development of the students’ metacognition. It was carried out with High School students at a federal educational institution in 2014, 2015 and 2016, during Physics classesA qualitative research was conducted considering data from interviews with some of the students. Metacognitive knowledge and affective aspects were used as theoretical framework. It was possible to conclude that even knowing the criteria of the task and having had the opportunity to develop strategies to carry it through the different applications of the activity, the presence of the scientific knowledge to be addressed in the question is also a central element in the accomplishment of the task.

Author Biographies

Atos Edwin Pereira da Silva Lucas, CEFET/RJ campus Nova Iguaçu

Aluno bolsista de PIBIC-EM do CEFET/RJ.

Marta Maximo Pereira, CEFET/RJ campus Nova Iguaçu

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (modalidade Ensino de Física) da Universidade de São Paulo; Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

ABIB, M. L. V. S. Avaliação e melhoria da aprendizagem de Física. In: Anna Maria Pessoa de CARVALHO, A. O.; MAXIMO-PEREIRA, M. A elaboração de questões de Física por estudantes de Ensino Médio. In: Encontro de Física 2016, 2016, Natal. Anais do Encontro de Física 2016. São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2016. p. 1-8.

ARANTES, V. A. A afetividade na escola - Alternativas Teóricas e Práticas. São Paulo: Summus Editorial, 2003, p. 7-12.

CACHEFFO, V. A. F. F.; GARMS, G. M. Z. A afetividade nas produções do GT 20 (Psicologia da Educação) da ANPED. In: X CONGRESSO NACIONAL DA PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 2011. Maringá. Anais do X Congresso Nacional da Psicologia Escolar e Educacional. Maringá: 2011.

CARVALHO, A. O.; MAXIMO-PEREIRA, M. A elaboração de questões de Física por estudantes de Ensino Médio. In: Encontro de Física 2016, 2016, Natal. Anais do Encontro de Física 2016. São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2016. p. 1-8.

EFKLIDES, A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review. v. 1, p. 3–14, 2006.

FIGUEIRA, A. P. C. Metacognição. e seus contornos. Revista Iberoamericana de Educación (Online). p. 1-20, 2003. Disponível em: www.rieoei.org/deloslectores/446Couceiro.pdf. Acesso em: 03 jan. 2017.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (Org.). The nature of intelligence. Hillsdale, N.Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 1976, p. 231-235.

FLAVELL, J. H.; Metacognition and cognitive monitoring. A new area of cognitive- developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, J. H. Speculations about the nature and development of metacognition. In WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Org.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, N. Y.: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 21-29.

FLAVELL, J. H.; MILLER, H. P.; MILLER, S. A. Desenvolvimento cognitivo. Trad. Claudia Dornelles. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GOMES, A. S. A.; ALMEIDA, A. C. P. C. Letramento científico e consciência metacognitiva de grupos de professores em formação inicial e continuada: um estudo exploratório. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, n. 24, p. 53-73, 2016.

HAGUETTE, T. M. F. Metodologias Qualitativas na Sociologia. Petrópolis – RJ: Editora Vozes, 11. ed, p. 86-105, 2007.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. Sentimentos e emoções: um estudo com professores do ensino superior. In: 28ª Reunião Anual da ANPED, 2005, Caxambú. Anais... Caxambu: Anped, 2005. p. 1-7.

MÁRQUEZ, C.; ROCA, M. Plantear preguntas: un punto de partida para aprender ciencias. Revista Educación y Pedagogía. v. 18, n. 45, p. 61-71, 2006.

MAXIMO-PEREIRA, M. Memória mediada na aprendizagem de física: problematizando a afirmação "Não me lembro de nada das aulas do ano passado!". 2014. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

MAXIMO-PEREIRA, M.; ANDRADE, V. A. Autoavaliação como estratégia para o desenvolvimento da metacognição em aulas de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, n. 17, p. 663-674, 2012.

MAXIMO-PEREIRA, M.; ANDRADE, V. A. Elaboração e resolução de questões pelos estudantes: um estudo de caso acerca de aspectos cognitivos e metacognitivos. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 7, p. 1-13, 2014.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. 245 p.

PASSOS, M. M.; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. M. Perfil Metacognitivo (Parte I): Uma proposta de instrumento de análise. Investigação em Ensino de Ciências, v. 22, n. 3, p. 176-191, 2017.

RIBEIRO, C. Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003.

ROSA, C. T. W.; PINHO-ALVES, J. Evocação espontânea do pensamento metacognitivo nas aulas de Física: estabelecendo comparações com as situações cotidianas. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 7-19, 2012.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed., São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

Published

2018-07-05