Dialogical interactions in the investigative experimentation in a club of sciences: proposition of instrument of metacognitive analysis

Authors

  • Carlos José Trindade da Rocha Universidade Federal do Pará
  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5476

Keywords:

metacognition, discursive interactions, experimentation, science club

Abstract

This article aims to present propositions of analysis instrument with metacognitive potential focused on discursive interactions through experimental investigative activities in a Science Club. The proposal is articulated with the experimental investigative actions of the Club as a community with investigative stance in its didactic approach (seven steps). The qualitative approach conceives new trends in active methodologies for the development of epistemic practices with more general interactive forms of the discursive process based on metacognition. To this end, the instrument makes possible the application of analysis and pedagogical intervention in Inquiry based Teaching sequences (IBTS), through problem solving. The proposition execution intends the work in an interactive and collaborative way, in order to try to analyze the understanding of the complex dynamics involving dialogic interactive processes that has motivated the development of research related to the discourse between teachers and students, and its impact in the conduction of arguments in the context of science education.

Author Biographies

Carlos José Trindade da Rocha, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática - IEMCI/UFPA . Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências Naturais/Química pela Universidade do Estado do Pará (2003), Especialista em Metodologia Científica - UCAM/RJ (2005) e Especialista em Educação Social para Juventude - UEPA/UFPA (2013), Mestrado em Ciência de la Educación pela Universidade Autonoma de Asunción (2011) e Mestre em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC (2015). Membro dos Grupos de Estudo, Pesquisa e Extensão (Trans)Formação e FormAção do IEMCI/UFPA. Atualmente é professor - Secretaria de Estado de Educação do Pará. Tem experiência na área de Ensino e Educação, com ênfase nos temas Metodologia Científica, Formação de professores, Ensino e aprendizagem com ênfase no Ensino Investigativo.

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UFPA, 1989), Especialização em Ensino de Ciências (UEPA, 2000), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2005), Doutorado em Educação Para a Ciência (UNESP, 2009) e Pós-Doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2014). Atualmente é professor adjunto IV da Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM-UFPA), do Programa de Pós-Graduação em Docência em Ensino de Ciências e Matemática (PPGDOC-UFPA), do Programa de Pós-Graduação em Estudos Antrópicos da Amazônia (PPGEAA-UFPA Castanhal) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal). Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Linha de pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem de Ciências.

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Published

2018-07-05