Metacognition and the Science Teaching and Learning: A Systematic Review of Literature (RSL)

Authors

  • Maria das Graças Cleophas Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)
  • Welington Francisco Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5512

Keywords:

Metacognitive processes, metacognitive evaluation, Science Education.

Abstract

The goal of this article is to present results from the Systematic Review of Literature (RSL) on research related to the use of metacognition in Science Education. It was used like research source twenty periodicals linked to the area of Science Teaching. For the data collection, the Systematic Model for Searches in Data Banks with Free Access (MSPBAL) was created and applied. In all, 76 articles were collected regarding the thematic investigated among 10.986 papers analysed. The articles were studied under two processes adopted for categorization: 1) general aspects and 2) dimension of analysis and its category divisions linked to the notion of metacognition. The results indicate that the researches in the field of metacognition are discrete and there is a need for theoretical and empirical deepening, which exhibit, for example, research results using metacognitive strategies that demonstrate their benefits for the construction of individuals' knowledge about the Natural Sciences and evaluation of this knowledge.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CAMPANARIO, J. M. El desarrollo de la metacognición en el aprendizaje de las ciencias: estrategias para el profesor y actividades orientadas al alumno. Enseñanza de las Ciencias, v. 18, n. 3, p. 369-380, 2000.

CORTELA, B. S. C.; NARDI, R. O ensino em didática da ciência na formação inicial de professores de Física: o desafio da simetria invertida. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 5463-5468, 2017.

DI GIACOMO, M.; CASTELO, V.; GALAGOVSKY, L. De la mente al discurso: ¿qué comunicamos los docentes cuando utilizamos dibujos? Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 192-197, 2009.

FLAVELL, J. H. Metacognition and Cognitive Monitoring - A New Area of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FRANCISCO JUNIOR, W. E. Analogias e situações problematizadoras em aulas de ciências. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

FRANCO, L. G.; MUNFORD, D. Quando as crianças argumentam: a construção discursiva do uso de evidências em aulas investigativas de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 3, p. 102-124, 2017.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, n. 1, 183-184, 2014.

GILBERT, J. K. (2005). Visualization, a metacognitive skill in science and science education. In GILBERT, J.K. (Ed.), Visualization in science education. The Netherlands: Springer, 9-27.

GLASER, R. Learning theory and instruction. En: G. D'Ydewalle, P. Eelen y B. Bertelson (Eds.). International perspectives on psychological science. (Vol. 2) NJ: Erlbaum, 1994.

GOMES, A. S. A.; ALMEIDA, A. C. P. C. Letramento científico e consciência metacognitiva de grupos de professores em formação inicial e continuada: um estudo exploratório. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, n. 24, p. 53-72, 2016.

GRANADOS, L. L. A. Creando semilleros de investigación en la escuela. Góndola: Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 5, n. 1, p. 3-10, 2010.

HINOJOSA, J.; SANMARTÍ, N. La autorregulación metacognitiva como medio para facilitar la transferencia en mecánica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 12, n. 2, p. 249-263, 2015.

HUGO, D. V.; OLAVEGOGEASOECHEA, M.; OLEA, P.; ÁVILA, S.; FARIAS, N. Luces y sombras de la tecnología. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, p. 70-79, 2012.

JOU, G. I.; SPERB, T. M. A Metacognição como Estratégia Reguladora da Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n. 2, 177-185, 2006.

LEITE, E. A.; DARSIE, M. M. P. Implicações da metacognição no processo de aprendizagem da matemática. Revista Eletrônica de Educação, v. 5, n. 2, nov. 2011.

LOCATELLI, S. W. Tópicos de Metacognição – para aprender e ensinar melhor. Curitiba: Appris, 2014.

LOCATELLI, S. W.; ALTARUGIO, M. H. Estratégia metacognitiva para repensar e reconhecer conceitos em ligação iônica. Experiências em Ensino de Ciências, v.12, n.6, p. 138-152, 2017.

LOCATELLI, S. W.; FERREIRA, C.; ARROYO, A. Metavisualização: uma habilidade importante no ensino de Química. Anais do XV Encontro Nacional de Ensino de Química: Brasília/DF, 2010.

MATURANO, C.; MAZZITELLI, C.; MACÍAS, A. ¿Cómo los estudiantes regulan la comprensión cuando leen un texto instructivo con dificultades? Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 2, p. 235-246, 2006.

MELLADO, V. et al. Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, v. 3, n. 32, p. 11-36, 2014.

MORENO, J. C.; MOYA, A.; LARGUERO, J. M. C.; GUTIÉRREZ, J. O. La metacognición y el aprendizaje de las ciencias. In: HERNANDEZ, E. B.; BUENO, A. J. P. (Orgs.). Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias. Espanha: DM Editores, p. 36-44, 1998.

MOTTA, A. G. O. Continuum cognição-metacognição nas estratégias bottom-up empregadas na compreensão textual em L2. Dissertação de mestrado. Universidade de Santa Cruz do Sul. Santa Cruz do Sul, 2007.

PEREIRA, M. M.; ANDRADE, V. A. Elaboração e resolução de questões pelos estudantes: um estudo de caso acerca de aspectos cognitivos e metacognitivos. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, v. 7, n. 1, edição especial, p. 1-13, 2014.

PORTILHO, E. M. L.; DREHER, S. A. S. Categorias metacognitivas como subsídio à prática pedagógica. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 1, 181-196, 2012.

ROSA, C. T. W.; GHIGGI, C. M. Monitoramento e controle metacognitivo na resolução de problemas em Física: análise de um estudo comparativo. Alexandria, v. 10, n. 2, p. 105-125, 2017.

ROSA, C. W.; ALVES FILHO, J. de P. Estudo da viabilidade de uma proposta didática metacognitiva para as atividades experimentais em Física. Ciência & Educação, v. 20, n. 1, p. 61-81, 2014.

SALVADOR, A. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SANTOS, D. B.; INFANTE-MALACHIAS, M. E. Utilização do modelo didático analógico (MDA) no ensino de ciências: uma experiência sobre a estrutura da Terra. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 20-27, 2013.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química – compromissos com a cidadania. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2010.

STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TOVAR-GÁLVEZ, J. C. Metacognición y Didáctica de las Ciencias. Saarbrücken: Editorial Académica Espanhola (EAE), 2012.

TRENTIN, M. A. S.; ROSA, C. T. W.; ROSA, A. B.; TEIXEIRA, A. C. Robótica educativa livre no ensino de Física: da construção do robô à elaboração da proposta didática de orientação metacognitiva. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 274-292, 2015.

ZHANG Z. H.; LINN, M. C. Can generating representations enhance learning with dynamic visualizations? Journal of Research in Science Teaching, v. 48, n. 10, p. 1177-1198, 2011.

ZOMPERO, A. F.; SAMPAIO, H. R.; LABURÚ, C. E.; GONÇALVES, C. E. S. Atividade investigativa na perspectiva da aprendizagem significativa: uma aplicação no ensino fundamental com a utilização de tabelas nutricionais. Góndola: Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 9, n. 2, 10-21, 2014.

Published

2018-07-05