Approaches between metacognitive monitoring and portfolio elaboration in a General Chemistry discipline
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5578Keywords:
Portfolio, Metacognition, Chemical Education, John Flavell, Metacognitive strategy.Abstract
This article aims to verify the possibilities of using the pedagogical portfolio associated with Flavell's (1979) metacognitive monitoring, through self-assessment and self-regulation provided to students by this tool, mediated by devolutives and guidelines given by the teacher. A case study of a student of the Federal University of ABC was done during a General Chemistry discipline. The student's records were analyzed after each class, weekly, with his perceptions and self-assessments and the grades obtained in two tests applied in the discipline were observed. The results indicate an improvement in the student's performance and attitude, with his active participation in the process, with propositions of strategies more appropriate to his study routine and better organization due to the metacognitive monitoring proposed in this study. Thus, it was found that it is possible to approximate the use of classroom portfolios with John Flavell's reference to metacognitive monitoring and that the portfolio, as well as its conduction by the teacher, had a positive participation in the learning process in the discipline of General Chemistry by the analyzed student.References
ALVES, L. P. Portfólios como instrumentos de avaliação dos processos de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 5, 2003.
BASSO JÚNIOR, A.F.; PERSCH, L.L.; KIEKOW, A.; SEBEN, P.S.; GUBERT, F.; TONDOLO, V.A.G. Triangulação: Uma Ferramenta de Validade e Confiabilidade. SINERGIA-Revista do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis, v. 20, n. 1, p. 19-28, 2016.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução Maria João Alvarez. Portugal, Porto Editora, 1994, 355p.
BONA, A.S.; BASSO, M.V.A. Portfólio de Matemática: um instrumento de análise do processo de aprendizagem. Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 46, p. 399-416, 2013.
BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition. In: Glaser, R. (Org.), Advances in instructional psychology, Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1978, p.77-165.
COTTA, R.M.M.; COSTA, G, D.; MENDONÇA, E.T. Portfólios crítico-reflexivos: uma proposta pedagógica centrada nas competências cognitivas e metacognitivas. Interface: comunicação, saúde e educação, v.19, n. 54, p.573-588, 2015.
CRESWELL, John W.; Qualitative Inquiry & Research design: choosing among five approaches. Sage Publications: California, 2007, 395p.
FIGUEIRA, A. P. C. Metacognição e seus contornos. Revista Iberoamericana de educación, 2003.
FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (Org.). The nature of intelligence. Hillsdale, N.Y.: Lawrence Erlbaum, 1976, p. 231-235..
FLAVELL, J.H. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.
FROTA, M. M. A.; MENEZES; L. M. B. D.; ALENCAR, C. H.; JORGE, L. D. S.; ALMEIDA, M. E. L. D. O portfólio como estratégia facilitadora do processo de ensino-aprendizagem para a formação em odontologia: Adequação de metodologias de ensino utilizando o ambiente virtual de aprendizagem. Revista da ABENO, v. 11, n. 1, p. 23-28, 2011.
GOMES, A.S.A; ALMEIDA, A. C. P. C. Letramento científico e consciência metacognitiva de grupos de professores em formação inicial e continuada: um estudo exploratório. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12, n.24, p.53-72, jul. 2016..
LOCATELLI, S.W. A análise da manifestação de elementos de metavisualização na aprendizagem de Química. Dissertação – Universidade de São Paulo – São Paulo, 155p, 2011.
LOCATELLI, S.W. A percepção de graduandos acerca de um processo avaliativo em práticas de ensino de Química - é possível avaliar de forma diferente? Revista Docência do Ensino Superior, v.7, n.2, p.13-33, 2017.
MINAYO, M.C.S Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Em Pesquisa social: teoria, método e criatividade. MINAYO, M.C.S (Org). Editora Vozes, 5. ed. 1996.
NEVES, A.S.C.; GUERREIRO, J.M. A.; DE AZEVEDO, G.R. Avaliando o portfólio do estudante: uma contribuição para o processo de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 21, n. 1, 2015.
PEREIRA, M.M.; ANDRADE, V.A. Autoavaliação como estratégia para o desenvolvimento da metacognição em aulas de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v.17, n.3, p. 663-674, 2012.
RANGEL, J.N.M.; NUNES, L.C. O portfólio no ensino superior: práticas avaliativas em diferentes ambientes de aprendizagem. Pro-posições, v. 17, n. 3, p. 167-180, 2016.
RAPHAEL, H. S. Avaliação: questão técnica ou política? Estudos em Avaliação educacional, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n.12, jul./dez. 1995.
RIBEIRO, C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003.
SANTOS, D. A.; AGUIAR, M. G. G. O portfólio como instrumento didático: o processo de construção/constituição do “ser professor”. Revista Docência do Ensino Superior, v. 6, n. 1, 2016.
STAKE, R.E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
TANJI, S., SILVA, C.M.S.L.M.D. As potencialidades e fragilidades do portfólio reflexivo na visão dos estudantes de enfermagem. Revista de Enfermagem UERJ, v.16, n.3, p.392-398, 2008.
TOBIAS, S; EVERSON, H. T. Knowing what you know and what you don´t: further research on metacognitive knowledge monitoring. Research Report n. 2002-3, College Entrance Examination Board: New York – USA, 2002.