The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education

Authors

  • Simone Dias da Silva Universidade Cruzeiro do Sul, SP
  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul, SP

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i31.5754

Keywords:

mathematics teaching, continuing education, lesson study

Abstract

The article brings the cut of a doctoral thesis in progress. This is a qualitative research based on the analysis of an episode occurred within the scope of a project of continuing training in mathematics for teachers of the early years. The purpose of this study was to analyze the research process of the practice itself through the Lesson Study of a teacher of the 1st year of Elementary School. The movement of planning, execution and analysis of the mathematics class proposed by the Lesson Study, showed to be effective in revealing conflicts and misunderstandings between what was planned and executed, as well as reflexive manifestations of the teacher about their performance.

Author Biographies

Simone Dias da Silva, Universidade Cruzeiro do Sul, SP

Pedagoga, Psicopedagoga, Mestre no Ensino de Ciências e Matemática, Doutoranda do Programa de Pós Graduação no Ensino de Ciências e Matemática.

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul, SP

Doutora em Educação Matemática - Departamento de Ciências e Matemática, Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ciências na Universidade Cruzeiro do Sul, área de concentração Ensino de Ciências e Matemática.

References

BAPTISTA, M. et al. O lesson study como estratégia de formação de professores a partir da prática profissional. Revista Investigação em Educação Matemática, p.494-505, 2012.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.

BROWN, M. W. The Teacher-Tool Relationship: Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Eds.). Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (Studies in Mathematical Thinking and Learning Series). New York: Routledge, 2009.

COSTA. G. L. M.; FIORENTINI, D. Mudança da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo de introdução das tecnologias de informação e comunicação na prática escolar. BOLEMA, Rio Claro, v. 20, n. 27, p. 1-19, 2007.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LALANDA, M. C.; ABRANTES, M. M. O conceito de reflexão em John Dewey. In: ALARCÃO, Isabel (Org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, p.41-62, 1996.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.

PONTE, J. P. et.al. Aprendizagens profissionais dos professores de Matemática através dos estudos de aula. Pesquisas em Formação de Professores na Educação Matemática, v.5, p. 7-24, 2012.

POWELL, A. et.al. Uma abordagem à Análise de Dados de Vídeo para investigar o desenvolvimento de ideias e raciocínios matemáticos de estudantes. Trad. Antônio Olimpio Junior. BOLEMA. Rio Claro, n. 21, 2004.

SÃO PAULO. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental; material do aluno – primeiro ano. Secretaria da Educação. Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. São Paulo: SE, 2013. v.1, 104 p.

SÃO PAULO. Orientações Curriculares do Estado de São Paulo Anos Iniciais do Ensino Fundamental – Matemática. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/962.pdf. Acesso em: ago. 2017.

SCHÖN, D. A. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo disefio de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós, 1992.

SHULMAN, L. S. Conocimento y Enseñanza: Fundamentos de La Nueva Reforma. Trad. Alberto Ide. Revista de Currículum y Formación del Professorado, n.9, ano 2, 2005.

Published

2018-11-11