Uses/meanings of geometry mobilized in initial teacher education
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.5817Keywords:
terapia desconstrucionista, problematização de usos de conceitos geométricos, diálogo ficcional, formação Inicial de professoresAbstract
The objective of this study is to problematize the uses / meanings of geometric concepts mobilized by the school practice of puzzles solving, "The Hat of the Clown", in the context of the discipline Supervised Internship, with the purpose of broadening the understanding of the mathematic teacher initial formation for other ways of looking at mathematics. The analysis of the research corpus, referenced in the philosophical therapy of Wittgenstein and the Derrida deconstruction concept, consists of the fictional dialogue between students and the teacher giving the lesson. The dialogue problematizes the unique uses / meanings attributed to the geometrical concepts, in practice in focus, supposedly arising from an essentialist and universal view of mathematics, instituted in the school, and points towards an approach used also in non-school cultural practices.References
BEZERRA. S. M. C. B.; MOURA, A. R. L. de. Problematização de Práticas Culturais na atividade docente numa perspectiva de tendências de Educação Matemática. In: Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul-Ocidental, 9., 2015, Rio Branco. Anais. Editora da Ufac – Edufac, 2015, p. 1239 - 1249. 1 CD-ROM.
BEZERRA. S. M. C. B.; MOURA, A. R. L. Problematização de Práticas Culturais na Formação Inicial de Matemática à luz da Terapia Wittgensteiniana. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 7., 2014, Rio Branco. Caderno de resumos. Fortaleza: EDUECE, 2014, p. 192.
CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática. 5ª ed. Lisboa: Gradiva, 2003.
CULLER, J. D. Sobre a desconstrução: teoria e crítica do pós-estruturalismo. Tradução de Patrícia Burrowes. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1997.
GRAYLING, A. C. Wittgenstein. Tradução de Milton Camargo Mota. São Paulo: Edições Loyola, 2002. 157 p.
LAVE, J. A selvageria da mente domesticada. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 46, p.109-134, 1996.
LAVE, J. Do lado de fora do supermercado. In: FERREIRA LEAL, M. Idéias Matemáticas de Povos Culturalmente Distintos. São Paulo: Global, 2002, p. 65-98.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. 2. ed. Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1993.
McDONALD, H. Wittgenstein, Narrative Theory, and Cultural Studies. Telos: Critical Theory of Contemporary, v. 2001, n. 121, p. 11-53, 2001.
MORENO, A. R. Wittgenstein: Através das Imagens. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
MARIM, M. M. B. AM[OU]: um percurso terapêutico desconstrucionista de uma paixão. Dissertação defendida na Faculdade de Educação-UNICAMP. SP. 2014.
PHALA – Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagem e Práticas Culturais. Disponível em: https://www.phala.fe.unicamp.br/membros. Acesso em: 10 jul. 2015.
VILELA, D. S. Usos e jogos de linguagem na matemática: diálogo entre filosofia e educação matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.
WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. São Paulo: Editora Nova Cultura Ltda., 1999.
WOLFREYS, Julian. Compreender Derrida. Trad. Cesar Souza. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
WOLFREYS, Julian. Cultura e Valor. Lisboa: Edições 70, 1980.