Elements of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics: the Compendium of Pedagogy of Antônio Marciano da Silva Pontes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i31.5822

Keywords:

pedagogy, teacher training, history of mathematics education

Abstract

This text analyzes in historical perspective the elements of professional knowledge of the teacher who teaches mathematics in the Compendium of Pedagogy of Antônio Marciano da Silva Pontes (1873). It brings partial results obtained by the development of a doctoral research project integral to a broad thematic research. The project integral aims to characterize the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics in the primary school in the period from 1890 to 1990. The doctoral research tries to characterize it through the pedagogical textbooks. The text mobilizes categories of socio-historical studies of education, such as knowledge to teach and knowledge for teaching developed by authors of the Research Team on History of Educational Sciences (ERHISE) of the University of Geneva, Switzerland. This theoretical-methodological contribution places knowledge at the center of studies on teacher education. Specifically, it takes as an empirical material for the analysis the Compendium of Pedagogy of Antônio Marciano da Silva Pontes, written in 1873, for the training of teachers in the normal schools of Rio de Janeiro and São Paulo. As results of the study, we have the characterization of the first elements systematized and organized as a mathematics for teaching elaborated to constitute a working tool of the future teacher of the primary school.

Author Biographies

Viviane Barros Maciel, Universidade Federal de Jataí

Licenciada em Matemática (UFG), Mestre em Educação Matemática (UFMS), Doutoranda no Programa de Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da  Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/ Unifesp/ Campus Guarulhos. Atua como docente na UFJ, curso de Licenciatura em Pedagogia, área de Educação Matemática

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo, Campus Guarulhos

Graduação em Engenharia (Escola Politécnica) pela Universidade de São Paulo (1979) e Pedagogia pela Universidade Santa Cecília dos Bandeirantes (1987), mestrado em Educação: História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo/ INRP- Paris (1997). Pós-Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Livre Docente no Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo (2010). Coordenador do GHEMAT - Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (www.unifesp.br/centros/ghemat). Atua como docente no curso de Pedagogia da Universidade Federal de São Paulo.

References

BARBIER, J.-M. Savoirs théoriques et savoirs d?action. Paris: PUF, 2014 [1996].

DALIGAULT, J. B. Curso practico de pedagogia: destinado aos alunos-mestres das escolas normaes primarias e aos instituidores em exercicio. Tradução de Joaquim Pires Machado Portella. 2. ed. Rio de Janeiro: A. A. da Cruz Coutinho, 1874.

GUIMARÃES, M. A. A aritmética escolar e o método intuitivo: um novo saber para o curso primário (1870 – 1920). 2017. 213f. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Hofstetter, R; Schneuwly, B. Savoirs en (trans) formation: Au coeur des professions de l?enseignement et de la formation. In: HOFSTETTER, Rita et al. (Éds). Savoirs en (trans) formation. Raisons éducatives. Bruxelles: De Boeck Université., 2009, p. 7-40.

LEME DA SILVA, M.C.; VALENTE, W. R. (orgs.). A geometria nos primeiros anos escolares – história e perspectivas atuais. São Paulo: Papirus Editora, 2014.

OLIVEIRA, M. A.. A aritmética escolar e o método intuitivo: um novo saber para o curso primário (1870 – 1920). 2017. 280f. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

OLIVEIRA, M. C.; FISCHER, M. C. B.; RIOS, D. F.; BÚRIGO, E. Z.; MACIEL, V.B.. Os manuais pedagógicos e a formação de professores que ensinavam matemática no curso primário. In: MENDES, Iran Abreu e VALENTE, Wagner Rodrigues, A Matemática dos Manuais Escolares, Curso primário, 1890 – 1970. São Paulo: Livraria da Física Editora, 2017.

PINHEIRO, N. V. L.. A aritmética sob medida a matemática em tempos da pedagogia científica. ANO. 245 f. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

PONTES, A. M. da S. Compendio de pedagogia: para uso dos alumnos da escola normal da Provincia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typ. da Reforma, 1881.

SILVA, M. R. I. S. A matemática para a formação do professor do curso primário: Aritmética como um saber profissional (1920-1960). 2017. 177f. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.

ROULLET, M. Les manuels de pédagogie – 1880-1920. Paris: PUF, 2001.

TREVISAN, T. A. História da disciplina Pedagogia nas escolas normais do Estado de São Paulo (1874-1959). 2011. 220f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/Educacao/Dissertacoes/trevisan_ta_do_mar.pdf . Acesso em: 10 de junho de 2018.

UBRICH, G. La méthode intuitive de Ferdinand Buisson: histoire d?une méthode pédagogique oubliée. 2011. Thèse de doctorat en Sciences de l?Education. Université de Rouen. Disponível em: http://shs-app.univ-ouen.fr/civiic/memoires_theses/textes/These-GUBRICH.pdf . Acesso em: 13 de junho de 2018.

VALENTE, W. R. Que geometria ensinar? Uma breve história da redefinição do conhecimento elementar matemático para crianças. Pro-Posições [online]. 2013, vol.24, n.1, p.159-178. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072013000100011. Acesso em: 03 de julho de 2018.

VALENTE, W. R. Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730-1930. São Paulo: Annablume, 1999.

VALENTE, W. R. A matemática na formação do professor do ensino primário: São Paulo, 1875-1930. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2011.

VALENTE, W. R. El saber profesional del profesor que enseña matemática: el futuro del passado. Revista Paradigma. 2018, vol. XXXIX, n. 39 (extra), junio de 2018, pp. 190-201. Disponível em: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/6902. Acesso em 10 de julho de 2018.

VIDAL, D. G. Culturas escolares: estudo sobre prática de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

VILLELA, H. Da palmatória à lanterna mágica: a Escola Normal da Província do Rio de Janeiro entre o artesanato e a formação profissional. 2002. 291f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, 2002.

Published

2018-11-11