Reflections on geometry and its teaching under a polyvalent look

Authors

  • Jadson de Souza Conceição Instituto Federal da Bahia, Campus Paulo Afonso
  • Vera Lucia Merlini Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i31.5825

Keywords:

continuing education, elementary school, geometry teaching

Abstract

In the last years, the mathematical education of the polyvalent teacher has been the subject of discussions between researchers and teachers. Contributing to this debate, we aim to analyze the relationship of a 5th grade teacher with Geometry and her teaching. The study occurred in the continuing education course taught by us, in partnership with the Amargosa‘s education department, Vale do Jiquiriçá of the state of Bahia. For the production and collection of data, we interviewed a teacher of the 5th grade of elementary school. We analyzed the data following the theoretical assumptions of Discursive Textual Analysis. We verified that there are some difficulties to work with Mathematics, especially with Geometry; but these would be minimized if, in the initial education, during the course of pedagogy, the future teacher had access to relevant discussions in the Mathematics course. These findings corroborate with the researches that support this study.

Author Biographies

Jadson de Souza Conceição, Instituto Federal da Bahia, Campus Paulo Afonso

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Desenvolve pesquisa na área de formação de professores e ensino de Geometria.

Vera Lucia Merlini, Universidade Estadual de Santa Cruz

Bacharel em Matemática, Mestre e Doutora em Educação Matemática Pontificia Universidade Católica de São Paulo. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz.

References

BIANI, Rosana P. Considerações sobre a Geometria nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Ciências em Foco, V. 1, N.4, p. 1-5, 2011.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília – DF: MEC, SEB, 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Ministério da Educação. Brasília – DF: LDB, MEC, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais da Educação: 1ª a 4ª série: matemática. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brasília – DF: MEC, SEB, 1997.

CURI, Edda. A matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa Editora, 2005.

CURI, Edda. Formação de professores polivalentes: uma análise de conhecimentos para ensinar Matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2004.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Metodologia da Investigação em Educação Matemática. In: FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. (Org.). Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. rev. Campinas – SP: Autores Associados, 2007. p. 59-147.

GATTI, Bernadete A. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

LORENZATO, Sergio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas – SP: Autores Associados. 2006.

LORENZATO, Sergio. Porque não ensinar Geometria? A Educação Matemática em Revista. Ano III, n. 4, p. 3-13, 1995.

LORENZATO, Sergio; VILA, Maria do C. Século XXI: qual Matemática é recomendável? Zetetiké. Ano 1, n. 1, p. 41-49, 1993.

LÜDKE, Menga; ANDRE, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAURO, Suzeli. Saberes docentes na formação continuada de professores das séries iniciais do ensino fundamental: um estudo com grandezas e medidas. In: NASCIMENTO, Antônio D.; HETKOWSKI, Tânia M. (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 273-290.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

MÜLLER, Maria Cândida; LORENZATO, Sergio. Geometria nos anos iniciais: sobre os conceitos de área e perímetro. In: XIV Conferência Interamericana de Educación Matemática – CIAEM, 2015, México. Anais... México: Tuxtla Gutiérrez, 2015.

NACARATO, Adair M.; GOMES, Adriana A. M.; GRANDO, Regina C. Experiências com Geometria na Escola Básica: narrativas de professores em (trans)formação. São Carlos – SP: Pedro e João Editores, 2008.

NACARATO, Adair M.; MENGALI, Brenda L. S.; PASSOS, Cármen Lúcia B. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: Tecendo fios do ensinar e do aprender. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

PARRA, Cecília; SAIZ, Irma. Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

PAVANELLO, Maria Regina. A geometria nas séries iniciais do ensino fundamental: contribuições da pesquisa para o trabalho escolar. In: PAVANELLO, Maria Regina (Org.). Matemática nas séries iniciais do ensino fundamental: a pesquisa e a sala de aula. Biblioteca do Educador Matemático. São Paulo: SBEM, p.129 -143. 2004.

PAVANELLO, Maria Regina. Geometria: atuação de professores e aprendizagem nas séries iniciais. In: I Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática, 2001, Curitiba – PR. Anais... Curitiba – PR, 2001.

SANTOS, Patrícia Corrêa; THIENGO, Edmar Reis; SANTOS JUNIOR, Clovis Lisboa dos. Os professores dos anos inicias e sua relação com a matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo – SP. Anais... São Paulo – SP: UNICSUL, 2016.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, Artmed, 2000.

SILVA, Claudionor Renato; ALVES, Sarah Larissa Magrini; MIRANDA, Isabel F. Dantas de. Professores que vão ensinar matemática nos anos inicias: educação matemática nos cursos de pedagogia. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT. v. 08, n. 1, p. 266-283, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 10 ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2014.

Published

2018-11-11