Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.5828

Keywords:

verbal interactions, types of questions, chemistry teaching, reflexive discourse

Abstract

The present article seeks to analyze how the teacher interacts with the students and the implications of these interactions for the construction of a reflexive discourse, by means of the analysis of the interactions described by Flanders and the types of questions defined by Carvalho (2012). The data presented and analyzed come from the verbal interactions between the teacher and his students, that occurred in a High School Chemistry class, registered by a student in the Supervised Internship subject. The elaboration of the analysis system made it possible to identify the influence of the participation of teacher and student during the lesson in the construction of the reflexive discourse. Thus, we find that the fact that the teacher does not provide the necessary time for the students to intervene during the class, characterizes his discourse as a discourse of authority constituted mostly by rhetorical questions, inhibiting student participation and the exchange of meanings in a process of negotiation. On the contrary, we argue that the more the teacher adopts questions of greater cognitive demand, allowing time for the answers and with the pedagogical interventions of the teacher through other questions or explanations, the interactive contact is promoted for the construction of a more reflexive discourse.

Author Biographies

Viviane Arrigo, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Londrina, PR – Brasil.

Natany Dayani de Souza Assai, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Londrina, PR – Brasil.

Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina

Professora e orientadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora adjunta do Departamento de Química da mesma instituição. Londrina, PR – Brasil.

Álvaro Lorencini Júnior, Universidade Estadual de Londrina

Professor e orientador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor associado do Departamento de Biologia Geral da mesma instituição. Londrina, PR – Brasil.

References

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.

Carvalho, A. M. P. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning. 2012.

Costa, M. H. C; Santos, B. A.; Santos; G. K. A.; Barbosa, C. J. V. A tabela de Flanders como ferramenta para observação da Interação verbal professor-aluno. Scientia Plena, v.8, n.12, p.1-9, 2012.

Edwards, D.; Mercer, N. Common Knowledge: the development of understanding in the classroom. Londres: Routledge. 1987.

Faria, A. S. Z. A funcionalidade das perguntas na elaboração do conhecimento nas aulas de ciências. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2007. Curitiba: SEED/PR., 2011. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=20>. Acesso em 30/03/17. ISBN 978-85-8015-037-7.

Henández, F. O diálogo como mediador da aprendizagem e da construção do sujeito na sala de aula. Revista Pátio, Ano VI, v.22, 2002.

Lorencini Jr., Á. O professor e as perguntas na construção do discurso em sala de aula. 2000. 243f. (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo - USP, Brasil). 2000.

Machado, V. F. A Importância da pergunta na promoção da alfabetização científica dos alunos em aulas investigativas de Física. 2012. 150f. (Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, USP, Brasil). 2012.

Monteiro, M. A. A.; Teixeira, O. P. B. Uma análise das interações dialógicas em aulas de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, v.9, n.3, p.243-263, 2004.

Mortimer, E. F; Scott, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n.3, p.283-306, 2002.

Sasseron, L.H.; Carvalho, A.M.P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.3, p.333-352, 2011.

Schön, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed. 2000.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos