Metaphors for discursive interaction in science teaching
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.5832Keywords:
metaphors, discursive interaction, construction of meanings, preservation of waterAbstract
This work aims to investigate the use of metaphors to provoke and sustain the dialogical and authoritative discursive process in the content of Sciences related to the preservation of water. Given this function to metaphors, one can observe the construction of meanings of the students from the alternation of these two discursive genres. The data collection was divided in two stages, in which the first one prevails the dialogic discourse and the second with predominance of the discourse of authority. The results obtained are also analyzed in these two stages, whose performances of students are reasonable in the construction of the intended meanings when aided this discursive form by the use of the metaphors used here.References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1997
BAKHTIN, M (V.N. Volochinov) Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lauch e Iara Frateschi Vieira. 6.ed. São Paulo: Editora Huritec 1992.
BAKHTIN, M. Speech Genres & Other Late Essays. Ed. By Caryl Emerson and Michael Holquist, trans. By Vern W. McGee. Austin: University of Texas Press, 1986.
BOFF, L. Ética da vida a nova centralidade. Rio de Janeiro; São Paulo, Record, 2009.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
CANDELA, A. La Construcción Discursiva de La Ciência em El Aula. Investigación em La Escuela, 21, 31-38, 1993.
CAPECCHI, M. C. V. de M. e CARVALHO, Anna M. P. Argumentação em uma aula de conhecimento físico com crianças na faixa de 8 a 10 anos. Disponível em Acesso em 30/04/2001 e 27/07/2004.
DRIVER, R. NEWTON, P, OSBORNE, J. The Place of Argumentation in ehe Pedagogy of School Science. Internacional Journal of Science Education, vol. 21, n. 5, 1999
DUIT, R. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, v.75, p.649-72, 1991.
FIGUEIREDO, P.S., SEPULVEDA. C. Multiculturalismo e interações discursivas nas salas de aulas de Ciências. Linguagens e discursos na educação em Ciências. Editora Multifoco, RJ., 2014.
GALIETA, T. Formação discursiva em textos de livro didático e de divulgação científica. Linguagens e discursos na educação em Ciências. Editora Multifoco, RJ, 2014.
GLYNN, S. M. et al. Teaching science with analogies: a resource for teachers and books authors. 1998. Disponível em: http://curry.edschool.virginia.edu.html
LOPES, E. Metáfora. Da retórica à semiótica. 2. Ed. São Paulo: Atual Editora, 1987.
MORAES, R. Mergulhos discursivos: análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e inferior em discursos. Acta Scientiae, v.11, n.2, jul./dez. 2009.
MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H. Anomalies and conflicts in classroom Discourse. Science Education, v. 84, p. 429 – 444, 2000.
MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v. 7, n. 3, p. 283-306, 2002.
PITTMAN, K.M. Student-generated: another Way of knowing? Journal of Research in Science Teaching. v.36, n.1, p.1-22, 1999.
RODRÍGUEZ, M. V. Metáforas de interacción en Aristóteles. Disponível em: http://www.ucm.es/info/especulo/numero11/met_ari.html. Acesso em: 16/05/2012.
SCOTT, P. Teaching and Lerarning Science Concepts in the Classroom. Anais do Encontro sobre Teoria e Pesquisa em Ensino de Ciências, Belo Horizonte, 1997.
WILBERS, J.; DUIT, R. On the micro-structure of analogical reasoning: the case of undertanding chaotic systems. In: BEHRENDT, H. et al. Research in Science Education – Past, Present na Future. Dordrecht: Kluwer, 2001, p. 205-210.