Indicative of an arithmetic to teach in the formation of teachers in a course of vacations in Bahia

Authors

  • Cézar Jesus da Rocha Universidade Federal do Espírito Sa
  • Moysés Gonçalves Siqueira Filho Universidade Federal do Espírito Sa

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i31.5887

Keywords:

arithmetic, teacher training, Bahia

Abstract

It aims to identify characteristics of an arithmetic to teach in Bahia, through the guidelines for the teaching of arithmetic in the vacations courses, occurred in 1927 and 1928, aimed at the training of primary teachers and instituted by Law 1,846, August 14 of 1925, which provides for the Reform of Public Instruction in the State. To do so, [1] identifies the experts who were with Anísio in the elaboration and/or dissemination of an arithmetic to teach; [2] he would invent, in documents related to teacher training, the guidelines for the teaching of arithmetic, presented by the experts in the conferences of the Holiday Course. It is a qualitative, historical-documentary research based on some concepts of Cultural History, such as: representation and appropriation, proposed by Roger Chartier, and strategies, presented by Michel De Certeau. It indicates the articulation of different contents, pedagogical knowledge and teaching methods in the constitution of an arithmetic to teach in Bahia. He identifies that the tripod of arithmetic to teach consisted of the teacher's ability to make teaching concrete, practical and playful, as well as favoring possibilities for discoveries and interconnections between the arithmetic scholarly knowledge and practical life situations in which they were needed.

Author Biographies

Cézar Jesus da Rocha, Universidade Federal do Espírito Sa

Mestre em Ensino na Educação Básica [Área de Concentração: Educação Matemática] - 2017, UFES. Possui especialização em Matemática, Psicopedagogia , Gestão Escolar e em Pedagogia Empresarial. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia e Licenciatura em Matemática pela Universidade Metropolitana de Santos. Já atuou como Professor de Cálculo e Metodologia da Matemática (Faculdade Pitágoras). É Coordenador Pedagógico e Professor na Rede Municipal de Educação de Teixeira de Freitas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração e Coordenação de Projetos Pedagógicos e docência em Matemática. Interessa-se por estudos sobre Ensino/aprendizagem de Matemática e História da Educação Matemática.

Moysés Gonçalves Siqueira Filho, Universidade Federal do Espírito Sa

Pós-Doutorado (Université de Limoges - UNILIM/França; Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP/Brasil, 2013/15); Doutorado em Educação [Área de Concentração: Educação Matemática] - 2008, UNICAMP; Mestrado em Educação [Área de Concentração: Educação Matemática] - 1999, UFES; Licenciado em Matemática - 1986, FFCLSP. Professor Associado I da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenador Adjunto (2018 - 2020) e Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB-UFES). Coordenador do Curso de Especialização em Ensino na Educação Básica no período de 2009 a 2013. Membro do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT. Vice-Diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM/ES (2012-2015; 2015-2018). Membro do Conselho Fiscal da Sociedade Brasileira de História da Matemática - SBHMat (2015-2019). Membro do Conselho Fiscal do Grupo Associado de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação Matemática (2018-2020). Editor Adjunto da Revista de História da Educação Matemática - HISTEMAT. Interessa-se por estudos que versem sobre História da Educação Matemática e Resolução de Problemas sob uma perspectiva histórica.

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Published

2018-11-11