Critical Environmental Education and participatory art: the construction of reflection and action in a school in the Baixada Fluminense

Authors

  • Luciana Simões Rodrigues Nunes Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro
  • Alexandre Maia do Bomfim Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Giselle Roças de Souza Fonseca Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.5921

Keywords:

science and art, critical environmental education, high school, environmental education and art

Abstract

This article integrates part of a larger research entitled "Environmental Education and Participatory Art: social-environmental issues through sensitivity and criticality". Here, it presents a reflection on the contributions that the Environmental Critical Education associated with the participatory art can bring to the specific formation of students, in what refers to the environmental theme. The outline of this investigation was through a practice that linked cognitive and affective elements, from the analysis of local issues, promoting the collective and cooperative participation of those involved, based on aesthetic experience and questioning capacity. The methodology was characterized by a qualitative approach, with the principles of a participant research, applied in two high school classes of a state school of Baixada Fluminense, in an interval of three months. Two instruments were used to collect data - observation and drawings produced by the students - that made it possible to analyze the representations and the imagination of the students about the environment that surrounds them. Evaluating the activities and productions throughout this work, we take the students to a critical observation of their environment, from a social and historical perspective, promoting a learning with significant transformation potential, displacing contents, which are usually approached in a generalist and decontextualized way, to the reality of learners.

References

ACSELRAD, H. Meio Ambiente e Justiça: estratégias argumentativas e ação coletiva. Justiça ambiental e cidadania. Rio de Janeiro: Relume Dumará, p. 23-40, 2004.

AMORIM, V. M.; CASTANHO, M. E. Da dimensão estética da aula ou do lugar da beleza na educação. Reflexão e Ação, v. 15, n. 1, p. 158-173, 2008.

AMORIM, A. C. R.; GONÇALVES, M. L. C. M. R. Naturezas artificiais e a diferença paradoxal entre ciências e culturas. Interacções, v. 10, n. 31, 2015.

ANDRÉ, C. Arte, biopolítica e resistência. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 426-442, 2011.

BARCHI, R. Contribuições "inversas", "perversas" e menores às educações ambientais. Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação. Revista Interacções, nº11, p.174-192, 2009.

BERGER, J. Modos de ver. Tradução de Lúcia Olinto. – Rio de Janeiro. Rocco, 1999.

BOMFIM, A. M.; PICCOLO, F. D. Educação ambiental crítica: a questão ambiental entre os conceitos de cultura e trabalho. Revista Eletrônica Mestrado Educação Ambiental. ISSN 1517-1256, v. 27, 2011.

BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRANDÃO, C. R. Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. 2ª ed. rev. Campinas, SP: UNICAMP, 2004.

CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente (2004): 13-24.

CHAUÍ, M. de S. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 1980.

DUARTE, J. R. J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. UNICAMP: Programa de Pós-Graduação em Educação, Tese (doutorado). 234p.

FREIRE, P. Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981. p.34-41.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUATTARI, F. As três ecologias. Tradução Maria Cristina F. Bittencourt. Campinas: Papirus, 1990.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético; tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 2012 (2ª edição). 192 p.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, p. 25-34, 2004.

JANKE, N.; TOZONI-REIS, M. F. D. C. Produção coletiva de conhecimentos sobre qualidade de vida: por uma Educação Ambiental participativa e emancipatória. Ciência & Educação, v. 14, n. 1, p. 147-157, 2008.

LAYRARGUES, P. P. Educação para a gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. São Paulo: Cortez, p. 87-155, 2000.

LE BOTERF, G. Pesquisa participante: Propostas e reflexões metodológicas. In: BRANDÃO, C. R. Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999. 252 p. p. 51-81.

LITVAK, L. Arte anarquista espanhola de fins do século XIX. Tradução Antônio Arnoni Prado. Coleção Remate de Males. Número 5, p. 69-85, 1985.

MARIN, A.; OLIVEIRA, L.C. A experiência estética em Dufrenne e Quintás e a percepção de natureza: para uma educação ambiental com bases fenomenológicas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, RS: v.15, p.196-210, jul./dez. 2005.

MARIN, A. A. A educação ambiental nos caminhos da sensibilidade estética. Revista Inter Ação, v. 31, n. 2, p. 277-290, 2007.

MOREIRA, A. A. A. Espaço do desenho - A educação do educador. Vol. 4. Edições Loyola, 1984.

MORIN, A. Saber, ciência e ação/André Morin, Gilles Gadoua, Gérard Potvin; tradução Michel Thiollent. São Paulo: Cortez, 2007.

NUNES, L. S. R. Educação Ambiental e arte participativa: questões socioambientais através da sensibilidade e criticidade. 2017. IFRJ: Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências – Dissertação (mestrado). 117f.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.

RÊGO, I. D. Ensino de artes e fotografia: um click na educação. 2006. Dissertação (mestrado). Universidade de Sorocaba, 2006.

SANTOS, M. 1992: a redescoberta da Natureza. Estudos Avançados, v. 6, n. 14, p. 95-106, 1992.

SIMÕES, M. R. A cidade estilhaçada: Reestruturação econômica e Emancipações Municipais na Baixada Fluminense. Tese (doutorado). Universidade Federal Fluminense, 2006.

TOZONI-REIS, M. F. de C.; TOZONI-REIS, J. R. Conhecer, transformar e educar: fundamentos psicossociais para a pesquisa-ação-participativa em educação ambiental. Reunião anual da ANPEd, v. 27, 2004.

Published

2018-10-15

Issue

Section

Artigos Científicos