Epistemological aspects underlying frequent individual errors in institutionalized teaching

Authors

  • Werventon dos Santos Miranda Coordenadoria do Setor de Estatistica Educacional de Nova Ipixuna
  • Luciana de Nazaré Farias Universidade do Estado do Pará
  • Silvio Carlos Ferreira Pereira Filho Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.6044

Keywords:

knowledge, individual errors, underlying aspects

Abstract

In this paper we discuss the epistemological issues that are present in the causes of individual errors in the teaching and learning of school subjects, specifically related to the knowledge of Mathematics, Physics and Biology; initially we seek to bring a historical and conceptual notion of the main terms involving this issue such as error and epistemology; we seek to make evident in light of Bachelard and Vygotsky, and others who bring specific issues in these Sciences, the elements that underlie the errors we make in the school journey, and finally we express, in the concluding remarks, our view of error as a tool of pedagogical action to help students with the aim of overcoming so that the goal of the educational process is achieved - learning.

Author Biography

Werventon dos Santos Miranda, Coordenadoria do Setor de Estatistica Educacional de Nova Ipixuna

Coordenadoria do Setor de Estatistica Educacional de Nova Ipixuna

References

ALMOULOUD, Ag Saddo. A Geometria na escola básica: que espaço e forma têm hoje? Disponível em: http://www.ufpel.tche.br/ufpel.Tche.br/clmd/bvm/detalhe_livro.php?Id_livro=395. Acessado em 18 de jan.2006.

BASTOS, F. (1992). O conceito de célula viva entre os alunos de segundo grau. Em Aberto, ano 11, 55, 63-69.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuições para a psicanálise do conhecimento. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Nº 19, Jan – Abr, p. 20 - 28, 2002.

BROUSSEAU, G. Fondements et al. methodoes de la didactique des mathématiques. In BITTENCOURT, Jane. Obstáculos Epistemológicos e a pesquisa em Didática da Matemática. Revista Educação Matemática, v.6, ano 5, maio,1998.

BROUSSEAU, G. Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. In BITTENCOURT, Jane. Obstáculos Epistemológicos e a pesquisa em Didática da Matemática. Revista Educação Matemática, [S.L.], v. 6, ano 5, maio,1998.

CURY, Helena Noronha. Retrospectiva Histórica e Perspectivas atuais da Análise de Erros em Educação Matemática. Zetetiké. Campinas – S. P, v. 3, n.º 4, p 39 – 50, 1995.

DE LA TORRE, S. Errores y currículo – Tratamiento didáctico de los errores en la enseñanza. In: PINTO, Neuza Bertoni. O erro como estratégia didática: Estudo do erro no ensino da matemática elementar. Campinas – SP: Papirus, 2000.

GÓMEZ, A. I. P. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.

GOTINO, J.; BATANERO, C; FONT. Fundamentos de la enseñanza y aprendizaje de la matemática para maestro. Universidad de Granada. IN: POCHULU, M. D. Análisis y categorización de errores en el aprendizaje de la matemática en alumnos que ingresan a la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 2005.

GUSMÃO, Tânia Cristina Rocha Silva. Do erro construtivismo ao erro epistemológico: um Espaço Para as Emoções. Bolema, v. 13, n. 14, p. 51 - 65, 2000.

JAPIASSU, Hilton Ferreira. Introdução ao pensamento epistemológico. 7ª Ed. Rio de Janeiro: F. Alves, 1934.

LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

MARTINS, L.P. A História da Ciência e o ensino da Biologia. Ciência e Ensino. Jornal Semestral do gepCE. Unicamp. Dezembro, 1998.

MIRANDA, Werventon dos Santos. Erros e Obstáculos: os conteúdos Matemáticos do Ensino Fundamental no Processo de Avaliação. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, 2007.

MOYSÉS, Lucia. Aplicações de Vygotsky à educação matemática. Campinas: Papirus, 1997.

MORTIMER, E. F. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de Ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 1996.

OLIVEIRA, Nanci de. Linguagem, comunicação e matemática. Revista Educação, v. 10, n. 10, p.129-140, 2007.

PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma influência francesa. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PINTO, Neuza Bertoni. O erro como estratégia didática: Estudo do erro no ensino da matemática elementar. Campinas: Papirus, 2000.

SILVEIRA, R. V. M. da. . Como os estudantes do ensino médio relacionam os conceitos de localização e organização do material genético? Dissertação de mestrado. São Paulo: Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo, 2003.

Published

2018-10-15

Issue

Section

Artigos Científicos