Contributions of Brazilian academic productions on Green Chemistry and its teaching

Authors

  • Franciani Becker Roloff Universidade Federal de Santa Catarina
  • Carlos Alberto Marques Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6175

Keywords:

Green Chemistry teaching, circulation of ideas, SBQ publications, chemistry teacher training

Abstract

This work is part of a research of circulation of ideas about Green Chemistry (GC) contained in national scientific productions, self - described in GC, published in the journals and annual meetings of the SBQ between 2002 and 2014. We reported a study that identified and analyzed works containing research results, reports of experiences and dissemination texts related to the teaching of GC. The classification was based on the main focus of each work related to disciplinary contents or curriculum (chemistry teacher training and/or teacher), searching for the problem characteristics that originated each work and its association with GC. It was noticed a predominance of proposals that link GC to Environmental Chemistry and Sustainable Development, its association with experimental activities and the circulation of these productions which has been influencing propositions related to the teaching of GC at the entire field of Chemistry.

Author Biographies

Franciani Becker Roloff, Universidade Federal de Santa Catarina

É Bacharel e Licenciada em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Especialista em Gestão e Metodologia do Ensino Interdisciplinar pela Faculdade Dom Bosco. Doutora e Mestre em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Auxiliar de Ensino de Atividades de Ciências na rede municipal de educação de Florianópolis.

Carlos Alberto Marques, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Titular junto ao Dep. de Metodologia de Ensino (MEN/CED/UFSC, desde 1998). Licenciado, Bacharel (1988), Mestre em Química pela UFSC (1991) e Doutor em Ciências Químicas (Universitá degli Studi di Venezia, Itália -1995). Pós-doutorado em Ensino da Química Verde (Itália, 2010). Diretor do Centro de Educação-CED (2002-2008), Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) (2012-2016). Diretor da Divisão de Ensino da Soc. Brasileira de Química (2014-2016), Chefe do Departamento MEN (1999-2001). Ministra aula na Licenciatura em Química (Metodologia e Prática de Ensino) e na Pós-Graduação (PPGECT) (Metodologia da Pesquisa e Ensino de Ciências: contribuições da epistemologia). Tem experiência na área de Educação/Ensino, com ênfase em formação de professores, ensino de química, ensino da química verde, enfoque CTS-A e perspectiva freireana de educação. Bolsista PQ CNPq. Em pós-doutoramento na Faculdade de Ciências, Universidade do Porto (Portugal), 2017/2018, tema: Domínios e padrões da Química Verde: implicações ao seu ensino (Capes). 

References

ANASTAS, P. T.; WARNER, J. C. Green Chemistry – Theory and Practice. New York: Oxford University Press, 1998.

ANASTAS, P. T. et al. Happy silver anniversary: Green Chemistry at 25. Green Chem. J., v.18, p. 12–13, 2016.

BARBOSA, L. C. A.; et al. A. O Princípio da Precaução no Ensino de Ciências como possibilidade para a promoção de discussões Sociocientíficas. IENCI, v.21, p. 137-152, 2016.

BROWNER, C. M. Pollution Prevetions Takes Center Stage. EPA Journal, v.19, n.3, p. 6-8, 1993.

CHAUI, M. S. Convite à Filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2010.

CMMA. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento, Nosso Futuro Comum. 2ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991. 430 p.

CORRÊA, A. G.; ZUIN, V. Química Verde: fundamentos e aplicações. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

CORRÊA, A. G. et al. Green chemistry in Brazil. Pure Appl. Chem., v.85, n.8, p. 1643-1653, 2013.

COSTA, D. A.; et al. Uma revisão da bibliografia sobre o ensino da Química Verde. Boletim da SPQ, n.109, p. 47-51, 2008.

COSTA, D. A. Métricas de Avaliação da Química Verde – Aplicação no Ensino Secundário. Doutorado em Ensino e Divulgação das Ciências. U. Porto, Porto, 2011.

DELIZOICOV, D. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.21, p. 145-175, 2004.

EPICOCO, M. et al. Knowledge dynamics and sources of eco-innovation: Mapping the Green Chemistry community. Technological Forecasting & Social Change, v.81, p. 388-402, 2014.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

GEORGESCU-ROEGEN, N. O decrescimento: entropia, ecologia, economia. São Paulo: Editora Senac, 2012.

GRAEDEL, T. E.; ALLENBY, B. R. Industrial Ecology. New York: Prentice Hall, 1995.

GOES, L. F. et al. Aspectos do Conhecimento pedagógico do Conteúdo de Química Verde em professores Universitários de Química. Educación Química, v.24, n.1, p. 113-123, 2013.

GONÇALVES, F. P. A problematização das atividades experimentais no desenvolvimento profissional e na docência dos formadores de professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2009.

HAACK, J. A.; HUTCHISON, J. E. Green Chemistry Education: 25 Years of Progress and 25 Years Ahead. ACS Sustainable Chem. Eng. v.4, n.11, p. 5889-5896, 2016.

INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Emissions Scenarios: a special report of IPCC Working Group III (SRES). Cambridge: Cambridge: University Press, 2000.

LEAL, A. L. A articulação do conhecimento químico com a problemática ambiental na formação inicial de professores. Mestrado em Educação. UFSC - Florianópolis, 2002.

MACHADO, A. A. S. C. Da Gênese ao Ensino da Química Verde. Quím. Nova, v. 34, n. 3, p. 535-543, 2011.

MARION, P. et al. Perpective_Sustainable chemistry: how to produce better and more from less. Green Chem. J., september 2017.

MARQUES, C. A.; MACHADO, A. A. S. C. Environmental sustainability: implications and limitations to green chemistry. Foundations of Chemistry, v.16, n.2, p. 125-147, 2014.

MARQUES, Carlos; MACHADO, Adélio. Una visión sobre propuestas de enseñanza de la Química Verde. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, 2018.

MOZETO, A. A.; JARDIM, W. F. A Química Ambiental no Brasil. Quím. Nova, v.25, supl., p. 7-11, 2002.

NASCIMENTO, E. P do. Sustentabilidade: o campo de disputa de nosso futuro civilizacional. In: LÉNA, P.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). Enfrentando os limites do crescimento: sustentabilidade, decrescimento e prosperidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.

REES, W. E. Ecological footprints and appropriated carrying capacity: what urban economics leaves out. Environment and Urbanisation. v.4, n.2, p. 121–130, 1992.

RITTER, S. K. Green Chemistry. Chemical and Engineering News, v.79, n.29, p. 24- 34, 2001.

ROLOFF, F. B. Questões Ambientais em Cursos de Licenciatura em Química: as vozes do currículo e professores. Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2011.

ROLOFF, F. B. A Circulação de Conhecimentos em Química Verde em Teses e Dissertações: Implicações ao seu Ensino e à Formação de Professores de Química. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. UFSC - Florianópolis. 2016.

SANDRI, M. C. M.; SANTIN FILHO, O. Implicações da Inserção da Química Verde na Formação Inicial de Professores de Química. ReBEQ, v.11, n.1, p. 111 - 124, 2016.

SCOTT, J. L.; LEE, J. Appropriate lifetimes, fitting deaths. Green Chem. J., v.18, p. 6157-6159, 2016.

SLONGO, I. I. P.; DELIZOICOV, D. Teses e Dissertações em Ensino de Biologia: Uma Análise Histórico- Epistemológica. IENCI, v.1, n.2, p. 275-296, 2010.

SOUSA-AGUIAR, E. F. et al. Química Verde: a Evolução de um Conceito. Quím. Nova, v.37, n.7, p. 1257-1261, 2014.

WCED (World Commission on Environmental and Development). Our common future. Oxford: Oxford University Press, 1987.

ZUIN, V. G. A inserção da Química Verde nos programas de pós-graduação em Química do Brasil: tendências e perspectivas. RBPG, v. 10, n. 21, p. 557-573, 2013.

ZUIN, V. G.; MARQUES, C. A. Sustainable Development, Green Chemistry and Environmental Education in Brazil. In: EILKS, S. MARKIC, E.S.; B. RALLE, SHARKER, B. R. (Orgs.). Science education research and education for sustainable development (EDS): Aachen, 2014, v.1, p. 147-156.

ZUIN, V. G. et al. Desenvolvimento Sustentável, Química Verde e Educação Ambiental: o que revelam as publicações da SBQ. ReBEQ, v.10, p. 79-90, 2015.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos