Nature of science: what do Brazilian researchers discuss?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6180

Keywords:

Nature of Science, Science Education in Brazil

Abstract

In science teaching it is agreed that an important topic of this is the approach on the Nature of Science (NOS), this aims to discuss the construction of scientific knowledge, demystifying stereotypes about science and the work of the scientist. It is considered that a better understanding of scientific and technological development can contribute to the formation of citizens who make more informed decisions about Science and Technology. Considering the relevance of the topic, the studies about NOS are increasing, generating works that analyze the tendencies of this topic in articles, however, there is a shortage of papers that focus on Brazilian theses and dissertations. In this sense, the objective of this research is to map how these studies about NOS in Brazil are distributed, as well as to analyze the trends of these, in relation to the research objectives. The research is of the knowledge state type, of a quanti-qualitative nature. The composition of the data was done in the Bank of Thesis and Dissertations of CAPES and the analyzes were done using Content Analysis. A total of 233 studies were found, with higher productivity since 2008. Research is concentrated in the southeastern region of the country, in public institutions and the most studied subjects were didactic strategies and conceptions about NOS.

References

ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. G. Improving science teachers’ conceptions of nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, v. 22, n. 7, p. 665-701, 2000.

ABD-EL-KHALICK, F.; BELL, R. L.; LEDERMAN, N. G. The nature of Science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science & Education, Dordrecht, v. 82, p. 417-436, 1998.

AZEVEDO, N. H.; SCARPA, D. L. Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de natureza da ciência no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 579-619, ago, 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004. 223 p.

CAPES - COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Diretoria de Avaliação. Relatório de avaliação 2013-2016 quadrienal 2017. Brasília, 2017.

FERNÁNDEZ, I. et al. Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, Valencia, v. 20, n. 3, p. 477-488, 2002.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, nº 79, p. 257-271, ago. 2002.

FLICK, U. Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la. In: FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009, p. 20-49.

FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R de A. Historiografia e natureza da Ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 1, p. 27-59, abr. 2011.

GALVÃO, C.; REIS, P.; FREIRE, S. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 3, p. 505-522, 2011.

HARRES, J. B. S. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a natureza da ciência e suas implicações para o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 4, n. 3, p. 197-211, 1999.

IRZIK, G.; NOLA, R. A family resemblance approach to the nature of Science for Science education. Science & Education, v. 20, p. 591-607, 2011.

LEDERMAN, N. G. Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992.

LEDERMAN, N. G.; ABD-EL-KHALICK, F.; BELL, R. L.; SCHWARTZ, R. S. Views of nature of science questionnaire: toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, Champaign, v. 39, n. 6, p. 497-521, 2002.

LEDERMAN, N. G.; O’MALLEY, M. Students’ perceptions of tentativeness in Science: Development, use, and sources of change. Science Education, v. 74, p. 225-239, 1990.

MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014.

PALANCH, W. B. L.; FREITAS, A. V. Estado da arte como método de trabalho científico na área de Educação Matemática: possibilidades e limitações. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 8, n. temático, p. 784-802, 2015.

PÉREZ, D. G. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

PRAIA, J.; PÉREZ, D. G.; VILCHES, A. O papel da natureza da Ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.

REIS, P.; GALVÃO, C. Teaching controversial socio-scientific issues in biology and geology classes: a case study. Electronic Journal of Science Education, Fort Worth, v. 13, n. 1, p. 1-24, 2009.

REIS, P.; GALVÃO, C. O diagnóstico de concepção sobre os cientistas através da análise e discussão de histórias de ficção científica redigidas pelos alunos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 2, p. 213-234, 2006.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SCHEID, N. M. J.; FERRARI, N.; DELIZOICOV, D. Concepções sobre a natureza da ciência num curso de ciências biológicas: imagens que dificultam a educação científica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 157-181, 2007.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos