Autoscopy of a teacher in continued training for the learning of phylogeny

Authors

  • Verônica Klepka Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Maria Julia Corazza Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6186

Keywords:

science teaching, reflective professor, autoscopy, continuing education

Abstract

TThe work has as a study focus on the continuous reflective formation of a professor of Sciences and Biology during a course aimed at learning the Systematic Phylogenetic. The reflection occurred later to a simulated class, the result of the command requested to the participants of the course on how they would work the biological classification with its class. The objective was to identify in the autoscopy of the teacher indications of the reflection characterized by Schön. We observed that the retrospective reflections on reflection for action were more significant, since they clearly demonstrated the moments of reflection-in-action of lesson planning, an individual moment that proved to be of great importance to the teacher. The epistemological assumptions regarding reflection in and about teaching practice allowed us to observe the teacher's learning, their development, and their choices, as well as the difficulties encountered before and after the practice of the teaching practice regarding the content of systematic phylogenetic

Author Biographies

Verônica Klepka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Departamento de Educação, Ciências, Matemática e Tecnologias (DECMT)área: Ensino de Ciências 

Maria Julia Corazza, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Ciências Biológicas

References

ALARCÃO, I. Ser professor reflexivo. Comunicação. Anais do 8º Congresso Nacional da Associação Portuguesa de Professores de Inglês. Portugal, 1994.

AMORIM, D. S. Fundamentos de sistemática filogenética. Ribeirão Preto: Holos, 2002.

AMORIM, D.S. Paradigmas pré-evolucionistas, espécies ancestrais e o ensino de zoologia e botânica. Ciência & Ambiente, n. 36, p. 125-150, 2008.

ARRIGO, V.; LORENCINI JR., A. BROIETTI, F.C.D. A autoscopia bifásica integrada ao microensino: uma estratégia de intervenção reflexiva na formação de professores de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n.1, p. 01-22, 2017.

BRASIL. Decreto no 19.800, de 18 de abril de 1931. Programas do curso fundamental do ensino secundário e instruções metodológicas. Diário Oficial, Rio de Janeiro, RJ, 31 de julho de 1931.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

CORDEIRO, R.S.; MORINI, M.S.C. Historia da filogenia: uma análise dos livros didáticos aprovados pelo PNLD/2015. Revista Científica UMC, v.2, n.2, p.1-15, 2017.

KLEPKA, V. Mudanças históricas e epistemológicas na taxonomia e suas repercussões atuais no ensino de ciências e Biologia. Tese, Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.

LIPORINI, T. Q. O ensino de sistemática e taxonomia biológica no ensino médio da rede estadual no município de São Carlos. Dissertação. 186 f. 2016. Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2016.

LOPES, W.R.; VASCONCELOS, S.D. Representações e distorções conceituais do conteúdo “filogenia” em livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Ensaio, v. 14, n.3, p. 149-165, 2012.

RODARTE, M.F.; SANTOS, F.S. Algumas potencialidades de um curso de formação continuada com o tema ensino de sistemática filogenética para professores ciências e biologia. Anais. 6º Seminário interno do programa de Pós-Graduação multiunidades em ensino de ciências e matemática – PECIM, Unicamp. 29 a 30 set. p. 73-83, 2016.

RODARTE, M.F.; SANTOS, F.S. Algumas potencialidades de um curso de formação continuada com o tema ensino de sistemática filogenética para professores ciências e biologia. Anais. 6º Seminário interno do programa de Pós-Graduação multiunidades em ensino de ciências e matemática – PECIM, Unicamp. 29 a 30 set. p. 73-83, 2016.

SADALLA, A. M. F. A.; LAROCCA, P. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, v. 30 n.3, p. 419-433, 2004.

SANTOS, C.M.D.; CALOR, A.R. Ensino de biologia evolutiva utilizando a estrutura conceitual da sistemática filogenética-I. Ciência & Ensino, v.1, n.2, p. 1-8, 2007.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

SOUZA, S. J. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas-SP: Papirus, 1994.

TAKEUCHI, M.R. Livros escolares e ensino de ciências na instrução pública elementar brasileira do século XIX ao XX. Tese. 227f. 2017. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017.

Published

2018-12-31

Issue

Section

Artigos Científicos