Professional knowledge of primary mathematics in the programs of the Natal Normal School in 1971

Authors

  • Iran Abreu Mendes Universidade Federal do Pará
  • Marcia Maria Alves de Assis Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i31.6259

Keywords:

Normal school, primary teachers, professional knowledge, teacher trainning

Abstract

The objective of this article is to interpret aspects related to the professional knowledge (knowledge to teach and to teach) present in the Mathematics and Didactics of Mathematics programs of the Pedagogical course of the Normal School of Natal, of the year 1971, which were reformulated in order to implement the training of primary teachers in that school, from that year. The research took as source documents found in the archives of the President Kennedy Institute of Teacher Training (school created from the old Normal School). In our study we identified that the teaching programs were organized with emphasis on the knowledge to teach and to teach, in its conceptual and didactic aspects, to be explored in the formation of primary teachers. Likewise, we realized that such programs contemplated theoretical-methodological discussions updated in the community of Brazilian experts of the time, concerning the knowledge necessary to teach and to teach, so that the teacher in his professional formation could incorporate such knowledge in his initial formation and future practices in teaching.

References

ASSIS Márcia Maria Alves de. Matemáticas Elementares na Escola Normal de Natal: Legislações, Programas de Ensino, Materiais Didáticos. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal do rio Grande do Norte, 2016.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. Porto Alegre, nº 2, p. 177-229, 1990.

HÉBRARD, J. Pour une histoire des disciplines scolaires. In: Histoire de l’éducation,n. 38,maio,1988.

HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans)formação. Tema central da formação de professores. São Paulo: LF Editorial, 2017.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFETETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans)formação. Tema central da formação de professores. São Paulo: LF Editorial, 2017.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFETETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans)formação. Tema central da formação de professores. São Paulo: LF Editorial, 2017.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de História da Educação. Campinas/SP: Editora Autores Associados, n. 1, p. 9 -43, jan/jun. 2001.

RIO GRANDE DO NORTE. Programas do Ensino Normal. Natal: Secretaria de Estado de Educação e Cultura, 1971. Impresso.

POIRRIER, Philippe. Les enjeux de l’histoire culturelle.Paris: Éditions du Seuil, 2004. (L’histoire em Debats).

VIÑAO, Antonio. La historia de las disciplinas Escolares. Historia de La Educación, n. 25, p. 243-269, 2006.

Published

2018-11-11